reeks

Eremetaal (3): motorrijder Xavier Siméon, een draak op twee wielen

Xavier Siméon met zijn stukje eremetaal.© Felix Goffin

De honger naar goud begint met een medaille uit de kindertijd of de trofee van de doorbraak. Met de reeks 'Eremetaal' vertelt BRUZZ het verhaal over de weg naar de top van Brusselse sporters uit tien verschillende sporttakken. Motorrijder Xavier Siméon (29) uit Oudergem is als derde aan de beurt. "Die adrenaline op de motor vind ik nergens anders terug."

Xavier Siméon is geboren tussen het geronk van motoren. Zijn vader baat een motorgarage uit in Oudergem en was zelf een verdienstelijk piloot. De liefde voor de motor droeg hij over. Met verschillende Belgische titels, een vice-Europees kampioenschap in de 250-klasse en een wereldtitel in endurance is vader Siméon de gedroomde begeleider.

Zoonlief erfde zijn talent en reist al ettelijke jaren de wereld rond om zijn droom waar te maken: wereldkampioen worden in de MotoGP, de koningsklasse in de motorsport. Zijn tienerjaren spendeerde hij in Italië en Spanje, intussen vestigde hij zich in Andorra. In België ontbreken nu eenmaal de faciliteiten om een wereldtopper te worden in de motorsport.

“Maar hier krijg ik ook de erkenning die ik verdien”, foetert Siméon. “Mijn ouders hebben al het geld dat ze hadden in mij geïnvesteerd. Van de Belgische motorsportfederatie kreeg ik geen steun. In België ontbreekt een motorsportcultuur. Ik ben bekender in Spanje dan in Brussel. Dat is frustrerend.”

Of hij ooit terugkeert naar zijn vaderland, weet de Oudergemse waaghals niet. Samen met zijn vrouw Marie opende hij een chocoladewinkel in de dwergnatie. “Ik moet ook aan onze toekomst denken”, zegt Siméon, net voor hij de motor opstapt. Zelf denkt hij wel nog niet aan stoppen, ondanks de risico's op het circuit.

Ook toen zijn ex-ploegmaat Marco Simoncelli in 2011 het leven liet na een motorongeval, twijfelde Siméon niet. “Het is een heel risicovolle en gevaarlijke sport, maar zodra ik de helm opzet denk ik daar niet meer aan”, zegt hij. “In onze sport hangt je leven aan een zijden draadje en komt het op de kleinste details aan. Maar ik heb nooit gedacht aan stoppen. De liefde voor de adrenaline is te groot. Die vind ik nergens anders terug.”

Om het risico op ongevallen te beperken mat Siméon zich in Andorra vier uur per dag af in de fitness. “Als ik op de motor zit, gebruik ik elk spiertje in mijn lichaam. Ik moet dus fysiek in orde zijn”, grijnst Siméon. “In de motorsport moet je lucide blijven tot in de slotronde. Je kan enkel mentaal weerbaar zijn door fysiek ijzersterk te staan. Het komt in de eindfase altijd aan op details en minimale percentages.”

20190120_XavierSiméon_eremetaal
© Felix Goffin
| Siméon toont zijn motorpakken. Die hangen te blinken in de chocoladewinkel Jeff de Bruges die hij samen met zijn vrouw uitbaat in Andorra.

Dankzij die doorgedreven training pakt Siméon in 2015 zijn eerste overwinning in de Moto2, de voorkamer van de MotoGP. De Brusselaar vulde zo een leegte van 32 jaar zonder Belgische overwinning. “Het was de mooiste dag van mijn leven. Ik was nooit beter dan toen”, herinnert Siméon zich. Het bleef zijn enige overwinning, maar 'Le dragon belge' was wel geboren.

"Op mijn helm staat een afbeelding van een draak. Dat is het mythische wezen waar ik mij mee identificeer. Net als een draak, scheur ik over de verschillende circuits met de blik op oneindig en het verstand op nul. Zo probeer ik stap voor stap mijn doelstellingen te behalen."

Dat lukte in 2018, toen Xavier een zitje veroverde in de MotoGP. “A dream come true. Alles wat ik deed in mijn carrière was om uiteindelijk in de MotoGP te belanden. Maar ik had er veel meer van verwacht”, getuigt de Brusselse snelheidsduivel.

Stapje terug naar elektrische motor

Het bilan oogt dan ook ontzettend mager. Siméon was wel de eerste Belg sinds Didier de Radiguès in 1991 die een WK-punt veroverde, maar verder dan een 15e plaats kwam hij niet. “Ik kreeg niet het materiaal dat me beloofd was, waardoor het moeilijk was”, legt Siméon uit. Hij reed inderdaad het hele seizoen rond op een Ducati uit 2016.

Voor 2019 was geen enkele renstal nog geïnteresseerd in onze landgenoot. Maar Siméon omschrijft zichzelf als een vechter, die er altijd blijft voor blijft strijden. Daarom schakelt de draak over naar de Moto-E, een kampioenschap voor stille, elektrische motoren.

“Ik wil die eerste titel in de Moto-E pakken en op die manier mijn plaats in de MotoGP terug veroveren. Ik denk dat ik een plaatsje waard ben.” Elektrische motoren zijn de toekomst, weet ook Siméon. Al zal hij het nostalgische geluid van ronkende motoren wel missen.

Eremetaal

'Eremetaal' vertelt het verhaal over de weg naar de top van tien Brusselse sporters uit tien verschillende sporttakken.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?