'Wij willen de zeilsport democratiseren'

Tim Schoonjans
© Brussel Deze Week
13/06/2013
De vzw Wind en Zeilen onderscheidt zich door haar laagdrempelige aanpak en democratische prijzen. Ze organiseert zowel theorie- als praktijklessen en heeft dankzij een nieuwe boot, de Scherzo, de wind in de zeilen. Het hout voor de boot tikten de leden op de kop voor één euro, en ze werkten acht jaar aan de opbouw. En nu? "We zouden graag de Atlantische Oceaan overvaren."

'B ij sommige zeilclubs is men eigenlijk vooral op zoek naar hulpjes," vertelt Marc Vermeulen (65), gedelegeerd bestuurder van de vzw. "De partners van de leden houden niet van de boot en daarom moeten de leden op zoek naar iemand anders. Je mag bij hen dan wel wat helpen op de boot, maar echt navigeren hoort daar niet bij. Bij ons is het anders: wij geven onze ervaring door en al onze leden krijgen de kans om te varen. Wij willen de zeilsport democratiseren."

Dat is de voornaamste reden waarom de vzw Wind en Zeilen dertien jaar geleden werd opgericht. Vermeulen en een paar kameraden hadden het gezien bij hun toenmalige zeilclub en richtten hun eigen organisatie op. Ze leiden toekomstige zeilers op om hun navigatiebrevet te behalen. Elke woensdagavond zakken een veertigtal mensen af naar de lessen.

"Het verschil met andere clubs is dat wij zeer democratisch zijn, wij zijn de goedkoopste. Denk daarbij aan een budget rond de twee- à driehonderd euro. Je hebt in Brussel heel wat mensen die eraan denken om een boot te huren, kopen, of die gewoon graag zeilen, zonder de financiële middelen te hebben. Dat bewijst toch het mooie aantal mensen die onze lessen volgen."

"Er komt heel wat kijken bij zeilen: je moet thuis zijn in cartografie, elektronica, eerste zorg; noem maar op. Maar het is de moeite meer dan waard! De grootste aantrekkingskracht is volgens mij de totale vrijheid. Je gaat waar je wilt. Het uur van je uurwerk telt niet, wel de getijden, de natuur. Het is altijd een avontuur, geen enkele tocht is dezelfde. Soms moet je vechten om je bestemming te halen. Het is een ongelooflijke verrijking op menselijk vlak. Je leeft met verschillende mensen op een kleine oppervlakte en creëert een band. Het is echt geweldig."

Theorie is noodzakelijk, maar iedereen wil toch vooral praktijkervaring opdoen. Daarom zoekt de club elk weekend de zee op om allerlei lessen te organiseren. In Nederland ligt een boot waar de leden hun eerste stappen kunnen zetten, aan onze kust komt binnenkort de twaalf meter lange Scherzo. Deze gloednieuwe houten zwaardboot is de vrucht van acht jaar hard werk.

Goede of slechte grap?
"Het verhaal van de Scherzo is begonnen toen een van mijn vrienden, op vakantie in Frankrijk, een nautisch magazine ging kopen. Daarin stond een paginagroot artikel van een man uit de Belgische Ardennen: "Twaalf meter lange boot om weg te geven of te verbranden". Hij belde me meteen op en uiteraard was ik geïnteresseerd. Het bleek om een man te gaan die al het hout had gekocht om een boot te bouwen en dat had gestockeerd in de schuur van zijn schoonmoeder. Na haar overlijden, moest de schuur worden verkocht en moest de boot weg." De vzw sprong na onderling overleg op deze buitenkans en kocht de boot voor een symbolische euro. Volgens Vermeulen had het gekochte materiaal een waarde van zeker veertigduizend euro. De clubleden gingen aan de slag met het hout en het plan van de boot. Net als tijdens hun boottochten, werd dit een groot avontuur.

"Het begon al met het vinden van een plek om onze boot te bouwen. Aanvankelijk zou de MIVB ons daarin helpen, maar de deal sprong kort voor we het hout moesten gaan ophalen af. Gelukkig vonden we in allerijl nog een plek in een loods van Thurn & Taxis. En dat helemaal gratis! Dat was zeer welkom, want bij de bouw van een boot komen uiteraard heel wat kosten kijken. Hier en daar hebben we financiële steun gekregen, onder meer van het Brussels Gewest. Voor sommige handelingen, zoals de houtbewerking en schilderwerken, hebben we ook hulp gekregen van leerlingen van Brusselse beroepsscholen."

Wat aanvankelijk werd gezien als een werk van drie à vier jaar, werd uiteindelijk een langgerekt project van acht jaar. De leden van de vzw zijn ook maar vrijwilligers en hadden bij aanvang amper ervaring met het bouwen van boten. Maar kijk, na lang zwoegen wordt de boot zaterdag om halfdrie officieel te water gelaten op het kanaal van Brussel-Charleroi (ter hoogte van de Havenlaan, juist tegenover de hoofdingang van Thurn & Taxis).

"Na al die jaren heb ik er wat genoeg van, moet ik toegeven. Al ben ik uiteraard zeer fier! Het is een topboot en ik heb al heel veel lof gehoord van Fransen die ook een Scherzo hebben. Zij hebben dezelfde plannen als ons gebruikt."

"Als je de boot goed onderhoudt, gaat die zeker zestig jaar mee. Scherzo is de naam die de architect aan de plannen van de boot heeft gegeven, en die hebben we behouden. Het is een muzikaal ritme dat zacht en krachtig is. In het Italiaans is het een grap, maar ik weet niet of het een goede of slechte is (lacht)."
Na de tewaterlating trekt de boot naar Vilvoorde, waar de vijftien meter lange mast geïnstalleerd wordt. Tegen het einde van de maand zou de boot dan naar de zee moeten varen. En dan begint het grote avontuur. Er zijn alvast heel wat plannen. "Elk jaar gaan we tijdens de zomervakantie twee maanden naar het buitenland met de boot. Onze leden zakken dan om beurt een week af om te zeilen. De Scherzo zal dus vrij snel uitvoerig getest worden. Dit jaar trekken we naar het zuiden van Engeland."
"We zouden graag de Atlantische Oceaan overvaren. Misschien zelfs volgend jaar al. Dat neemt een kleine maand in beslag, maar er zijn al heel wat leden die zich kandidaat gesteld hebben. Het is dan ook de droom van elke zeevaarder. De Scherzo is echt een zegen voor onze club. Hiermee is onze toekomst normaal gezien gegarandeerd."

Meer info op www.ventvoile.org

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sport

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni