De prentenboeken van Tiptoe Print: 'Ik wil verhalen doen nazinderen'

Patrick Jordens start met Tiptoe een eigen uitgeverij.© Saskia Vanderstichele

Brussel is een uitgeverij rijker. Patrick Jordens maakt de overstap van het recensentendom naar het uitgeversvak. Tiptoe Print wil vier à vijf kwalitatieve prentenboeken per jaar op de markt brengen. Het belooft een spannend verhaal te worden, want de boeken moeten nu de weg naar de lezer vinden. “Oei, ben ik nu een ondernemer?”

Meer weten over Tiptoe Print?

  • Naam: Tiptoe Print
  • Activiteit: uitgeverij van vertaalde prentenboeken
  • Bedrijfsleider: Patrick Jordens (werkte als pedagoog en dramaturg voor kinder- en jeugdtheater Bronks, richtte mee Art Basics for Children op en was twaalf jaar lang recensent jeugdliteratuur voor De Morgen)
  • Eerste boeken: Ploef van Espen Dekko en Mari Kanstad Johnsen en Goeiemorgen, beste buur van Davide Cali en Maria Dek
  • Startkapitaal: 15.000 euro

Op zijn keukentafel in Vorst heeft Jordens zijn eerste twee boeken en zijn brochure uitgestald. De jeugdboekenrecensent van De Morgen en freelancejournalist voor BRUZZ is zichtbaar trots op zijn geesteskinderen. Hij vertelt met veel passie over het metier dat hij nog volop aan het leren is. Zijn gulle lach galmt geregeld door het appartement. Was ik niet te chaotisch, vraagt hij zich achteraf af. Een samenloop van omstandigheden en veel goesting.

Zo begon hij aan zijn avontuur dat hem op de toppen van zijn tenen doet staan. Samen met een bevriende redactrice van een uitgeverij koesterde hij al langer de droom om bijzondere boeken uit andere taalgebieden te ontsluiten voor een Nederlandstalig publiek. Na lang wikken en wegen waagde de vijftiger de sprong.

“Het wereldwijde aanbod aan prentenboeken vandaag is fenomenaal. Ik wil grenzen openbreken en verhalen laten circuleren. In een maatschappij in verandering is er meer dan ooit nood aan diverse stemmen en perspectieven. Maar mijn belangrijkste graadmeter blijft de artistieke kwaliteit.”

Patrick Jordens Uitgeverij BRUZZ ACTUA 1664
© Saskia Vanderstichele
| Patrick Jordens: "Ik wil verhalen laten binnenkomen en nazinderen"

Verbeelding werkt

Zijn zoektocht naar mogelijke titels gebeurde langs verschillende kanalen. Hij grasduinde in talloze boekenwinkels in binnen- en buitenland, frequenteerde de wereldvermaarde kinderboekenbeurs van Bologna en struinde ook rond op Facebook en Instagram. “Ik kies intuïtief voor prentenboeken die een ongewone, verrassende beeldtaal hanteren én inhoudelijk ergens over gaan. Uitgepuurde boeken die de complexiteit en de ambiguïteit niet uit de weg gaan en je in gesprek laten gaan met jezelf en de wereld. En dat op een speelse, suggestieve manier. Het spanningsveld tussen tekst en beeld is daarbij essentieel.” Zijn eerstelingen zijn Ploef en Goeiemorgen, beste buur. De hoofdpersonages mogen dan voornamelijk dieren zijn, thema’s als vriendschap, afscheid en solidariteit zijn diepmenselijk.

Wie prentenboek zegt, denkt spontaan aan voorlezen aan kleuters. Maar Jordens is het eens met Bart Moeyaert, de kersverse winnaar van de Astrid Lindgren Memorial Award, die al langer stelt dat er geen leeftijd staat op jeugdliteratuur. De boeken die hij uitgeeft, zijn uitdrukkelijk bestemd voor iedereen vanaf drie jaar. “Ik hou van boeken die genoeg ruimte laten om je verbeelding erop los te laten. Een jong kind kijkt vanaf de zijlijn toe en verkeert in een permanente staat van verwondering over de dingen. Een kind voelt ook vaak wat er aan de hand is zonder het daarom in woorden te kunnen vatten. Ik hoop dat volwassenen die onbevangenheid, die bevragende blik niet kwijtraken.”

Maar lezen de kinderen van vandaag nog, nu sociale media en games veel tijd inpikken? Jordens is optimistisch: “Ik geloof dat kinderen nog altijd plezier, troost en herkenning in lezen kunnen vinden. Boeken kunnen een poëtische wereld doen opengaan. Het vraagt wel enthousiaste begeleiding om de poort te openen naar de literatuur. Daarom wil ik met de uitgeverij ook zelf interactieve workshops met auteurs en illustratoren organiseren om boeken te laten binnenkomen en te doen nazinderen.”

Patrick Jordens (Uitgeverij Tiptoe)

Verborgen kosten

Uitgeven is een commerciële activiteit en vergt dus investeringen. Via een geslaagde crowdfundingcampagne op Growfunding en een impulssubsidie van het Vlaams Fonds voor de Letteren kon Jordens een startkapitaal van 15.000 euro verzamelen. Hij merkte dat het geld snel de deur uit vloog.

Hij kocht de rechten voor de teksten en illustraties, liet de boeken vertalen door Edward van de Vendel en Michael De Cock en zette lay-outer Paul Verrept aan het werk. Daarna liet hij de boeken drukken bij Graphius in Gent. En dan moest hij de verdelers, eentje in Vlaanderen en eentje in Nederland, nog betalen, om nog te zwijgen van de aanvraag van de ISBN-nummers en de stockagekosten. “Op termijn hoop ik dat de uitgeverij zelfbedruipend wordt. Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik op financieel vlak nog nood heb aan advies en opleidingen. Ik hoop dat ik het in de vingers krijg.”

Uitgeverij Tiptoe. "Goeiemorgen beste buur" en "Ploef" zijn de eerst verschenen titels
© Uitgeverij Tiptoe
| "Goeiemorgen beste buur" en "Ploef" zijn de eerst verschenen titels van uitgeverij Tiptoe.

Jordens verdient voorlopig geen eurocent aan zijn droom. Hij is nog deeltijds projectcoördinator bij MUS-E, dat artistieke projecten in scholen coördineert. Recenseren houdt hij voor bekeken wegens mogelijke belangenconflicten. Vreest hij als uitgever slechte commentaren? “Ik zal al blij zijn als er recensies verschijnen, ik heb de ruimte in de krant voor jeugdliteratuur zien krimpen. De ene dag kan ik kritiek relativeren, de andere dag lig ik er wakker van. Als er maar respect uit spreekt voor de makers.”

De laatste woorden zijn voor de stad waar Jordens al twintig jaar vertoeft. Tiptoe Print heeft Brussel in zijn DNA. “De stad opent deuren en laat andere culturen en vibes binnen. Ik vind het bijvoorbeeld fantastisch dat ik hier een directe toegang heb tot de Franstalige uitgeverswereld.”

Officiële lancering en boekverkoop: 2 juni 2019 in Bar Eliza www.tiptoeprint.eu,  www.facebook.com/tiptoeprint 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?