De kroonprinsen van de Europese auteurscinema hebben horror ontdekt. Na Lynne Ramsay, Kornél Mundruczó en Yorgos Lanthimos vindt nu ook Joachim Trier inspiratie in genrecinema.

Met Thelma varieert de Noorse formalist (die indruk maakte met het introspectieve Oslo, 31. august) op Carrie, de bekende horrorklassieker van Brian De Palma. De jonge Thelma (revelatie Eili Harboe) trekt naar Oslo om te studeren. Bevrijd van haar conservatieve, streng religieuze ouders, proeft ze voor het eerst van de liefde. Voor een ander meisje. Die intense, verwarrende ervaring lokt psychogene, niet-epileptische aanvallen uit en maakt destructieve paranormale krachten los die ze niet onder controle heeft.

De gevolgen zijn dramatisch. Trier waagt zich met CGI aan bovennatuurlijke taferelen met dreigende vogels, kronkelende slangen en ander engs. Zijn cameraman Jakob Ihre zorgt voor tableaus die je voor je blijft zien als het licht in de zaal weer aangaat. Een echte paranormale thriller wordt Thelma niet, daarvoor heeft Trier net iets te veel interesse in zijn personages en in thema’s als seksuele onderdrukking en religieus extremisme.

> Thelma. NO, dir.: Joachim Trier, act.: Eili Harboe, Kaya Wilkins

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni