Tien onvervalste Bifff-films... voor de leek

Zeg niet te gauw: ‘Bifff is niets voor Bibi!’ Jazeker, er loopt raar volk rond op het Brussels International Fantastic Film Festival. Zombies, trollen en sadistische seriemoordenaars zijn er kind aan huis. Maar in het zeer gevarieerde aanbod verbergen zich al 29 edities lang films die ook hen kunnen bekoren die geen bijzondere affiniteit hebben met genrefilms. Tien onvervalste Bifff-films... voor de leek.

Balada triste de trompeta (7/4, 20.30)

Dat Álex de la Iglesia (El día de la bestia, The Oxford murders) een stukje filmen kan, weet de Bifff-bezoeker al jaren. Het filmfestival van Venetië achterhaalde het september jongstleden. De jury onder leiding van Quentin Tarantino gaf de Spaanse beeldenstormer de Zilveren Leeuw voor de beste regisseur. Ook het scenario van zijn Balada triste de trompeta werd bekroond. De la Iglesia schuwt het groteske niet, maar zoekt het juist op. Zijn radeloze allegorie van het verscheurde Spanje onder dictator Franco flirt soms met het ridicule. Maar het surrealistische werkstuk is zo uitzinnig, gitzwart, overrompelend en gruwelijk dat je door de knieën gaat. Een droevigere en bloederigere ballade dan die van de clown Javier krijgt u dit jaar niet meer te zien.

Essential killing (12/4, 18.00)

Nog een prijsbeest uit Venetië. Jerzy Skolimowski won er de Special Jury Prize. Hij brak nooit door bij het grote publiek maar voor sommige cinefielen doet hij niet onder voor zijn landgenoot Roman Polanski. Essential killing is een snoeiharde, politieke thriller over een talibansoldaat die weet te ontsnappen uit een Oost-Europese gevangenis die aan Guantánamo Bay doet denken. Uit handen blijven van de jagers en overeind blijven op het ruwe, onbekende, bitterkoude terrein vergt het uiterste van de man. Of is het meer een overlevingsmachine? Het personage wordt neergezet door de excentrieke muzikant-kunstenaar Vincent Gallo, zonder een woord te zeggen.

It's a wonderfull afterlife (13/4, 16.00)

Southall, het hart van de Indische gemeenschap in Londen: mevrouw Sethi trakteert de mannen die haar mollige dochter en vrouwenrechtenactiviste Roopi afwijzen op een dodelijke curry. De praatzieke geesten van haar slachtoffers zullen haar achtervolgen tot Roopi huwt. De Belgische verdelers zagen geen muziek in deze volgens het Bifff "uitbundige komedie vol hilarische misverstanden en romantische verwikkelingen." Wie de film van Bend it like Beckham-regisseuse Gurinder Chadha wil zien moet dus naar Thurn & Taxis afzakken.

I saw the devil (14/4, 22.00)

Vergeet de titel. Lees niet waar het over gaat (voor de curieuzeneuzen: lustmoordenaar versus een op wraak beluste speciaal agent). Negeer de omschrijving van het Bifff (voor de curieuzeneuzen: "een schokkend gewelddadige, verontrustende, duistere, brutale en pijnlijke mokerslag van een film die het wraakconcept naar extreme hoogten jaagt"). Maar kijk naar de naam van de regisseur en herinner u dat Kim Jee-woon A bittersweet life draaide. De Koreaan is niet minder dan briljant in de uitbeelding van extravagant, brutaal geweld en de uitwerking van een gitzwarte sfeer.

The temptation of St. Tony (16/4, 14.00)

Een wat sullige manager van middelbare leeftijd ziet zijn goedheid en fatsoen na de begrafenis van zijn vader steeds opnieuw en steeds zwaarder bestraft en begint alles in vraag te stellen. De tragikomische film steeds dieper laten wegzinken in een moeras van duisternis en ellende is een idee van Veiko Õunpuu. Dat is een schrijver en muzikant uit Estland die graag kale, troosteloze films maakt met een uitgesproken poëtische toon. Nogal wat cinefielen waren weg van zijn debuut Autumn ball. Ook voor The temptation of St. Tony maakte hij naar verluidt van elk shot een schilderij.

Bedevilled (9/4, 2.00)

Dat 'Made in Korea' een kwaliteitslabel is weet het Bifff al jaren. Bong Joon-ho (The host) zetelde hier in de jury. Kim Ki-duk (Bin-jip) kwam hier The isle voorstellen toen geen kat hem kende. Dit jaar is het uitkijken naar het debuut van Yang Chul-soo, een voormalige assistent van Kim Ki-duk. Bedevilled ging vorig jaar in Cannes in première op de Semaine de la critique. Het gaat over een bankbediende die aan een adempauze toe is en afreist naar een onderontwikkeld eiland. Haar vriendin van weleer is er de enige jonge vrouw en wordt er misbruikt als slaaf en seksspeeltje. Wanneer ook haar dochter bij de smeerlapperij betrokken raakt, slaan de stoppen door.

13 assassins (11/4, 22.00)

Het lijkt onbezonnen om Bifff-leken werk van Takashi Miike aan te raden. De cultcineast bij uitstek heeft een paar fascinerende geweldorgieën op zijn geweten zoals het radicale, controversiële Ichi the killer. Maar met 13 assassins zou hij een min of meer klassiek samoeraispektakel afleveren. Het is een remake van Eiichi Kudo's gelijknamige film uit 1963 over een dozijn dappere samoerai die het opnemen tegen het leger van de sadistische Lord Naritsugu. De kans dat Miike de kans laten liggen om wat te provoceren met afgehakte ledematen en andere verminkingen is vrij klein. Het neemt niet weg dat heel wat journalisten beweren dat de film niet verbleekt naast meesterwerken als Akira Kurosawa's Seven samurai.

The walking dead (18/4, 0.00)

Een overzicht beloven van films op het Bifff voor mensen zonder affiniteit met de fantastische film en vervolgens toch afkomen met zombies, kunnen we dat maken? Dat kan en wel hierom. Het festival pakt uit met de pilootaflevering van een nieuwe serie van AMC. Deze Amerikaanse betaalzender heeft met Mad men en Breaking bad twee van de beste tv-series van het moment lopen. De serie is toevertrouwd aan Frank Darabont, de regisseur van de klassieker The Shawshank redemption, en focust op de pogingen van een kleine gemeenschap om te overleven in een postapocalyptisch tijdperk. Met het nodige geweld zombies in de pan hakken, hoort erbij. Maar het zijn de verhevigde menselijke gevoelens, de reacties op de rampspoed en het leven dat ondanks alles verder gaat, die boeien. Ten minste, dat is zo in de uitstekende stripreeks van Robert Kirkman waarop de tv-serie is gebaseerd.

Taiwan

Het Bifff viert de 100e verjaardag van het ontstaan van de Chinese Republiek (Taiwan) met een focus op Taiwan en een Taiwanese vvond (11/4, 17.00) mét leeuwendans, bubble tea en marionettenspel. Cinematek doet haar duit in het zakje met een cyclus rond de Taiwanese grootmeester Ang Lee.

Monsters (19/4, 20.00)

Bifff sluit af met een Britse productie met een bescheiden budget waar de Engelse en Amerikaanse pers laaiend enthousiast over zijn. Een paparazzo krijgt van een mediatycoon de opdracht om zijn idealistische dochter veilig naar huis te brengen. Het probleem is dat Andrew en Samantha dwars door het grensgebied tussen de Verenigde Staten en Mexico moeten reizen. De zone wordt gebruikt om buitenaardse indringers vast te houden. Op hun vreemde en gevaarlijke tocht groeien de twee naar elkaar toe. The Guardian heeft over "terrifically exciting sci-fi" en "a Swiftian cartoon". The Village Voice schrijft: "The film peaks, dramatically and creatively, with an alien mating dance of astonishing verisimilitude." Klinkt dát niet goed?

Brussels International Fantastic Film Festival
7 > 19/4

Thurn & Taxis
Havenlaan 86c
1000 Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Korpschef Michel Goovaerts: 'Natuurlijk heb ik sympathie voor sommige betogers'
  • Minister Benjamin Dalle: 'Vlaanderen kan Brussel versterken'
  • Thomas Gunzig over zijn nieuwe boek.
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Brihang: in de speeltuin van de seriewoordenaar
  • Filem'On: Lorenzo Mattotti sort de sa tanière
  • Burna Boy: Nigerian superstar with a mission
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement