Betonmolen van Delvoye in oktober achter de KVS

© brusselnieuws.be
23/06/2010
TRUCK, de omstreden betonmolen van Wim Delvoye, komt nu toch achter de KVS. De werken beginnen in oktober. Meteen komt er een einde aan zes jaar touwtrekken tussen Stad en buurtbewoners.

In 2004 raakte bekend dat de Stad Brussel een stalen betonmolen op ware grootte -roestend cortenstaal met gotische motieven - wou plaatsen achter de vernieuwde KVS. Het kunstwerk meet zo'n 9 meter en kost de Stad 300.000 euro.

Zes jaar later is flink wat inkt gevloeid in het dossier. Buurtbewoners trokken ten strijde tegen 'een gevaarlijke constructie die vooral zwerfvuil zou aantrekken'. De Raad van State vernietigde de bouwvergunning. De Stad Brussel overwoog uiteindelijk om Delvoyes werk dan maar op te schuiven naar het kruispunt van de Pantsertroepensquare met de Handelskaai even verderop.

Uit documenten die brusselnieuws.be kon inkijken blijkt nu dat de Stad Brussel op initiatief van schepen van Stedenbouw Christian Ceux (CDH) een nieuwe vergunning goedkeurde voor de oorspronkelijke plek achter de KVS. Het schepencollege gaf die goedkeuring al in juli 2009, in alle stilte.

Op de Arduin- en Hooikaai verschenen de afgelopen weken ook berichten die de nakende werken aankondigen. Die zouden op 1 oktober beginnen en tien werkdagen duren.

'Symbool van vermenging'
De bouwvergunning somt meteen ook een reeks argumenten op die voor het kunstwerk en zijn locatie pleiten. Zo wordt erop gewezen dat de buurt rond de KVS een publiekstrekker is geworden, onder meer dankzij het theater zelf met zijn zalen voor 200 en 500 bezoekers, maar ook door de komst van de krant De Morgen.

Het stadsbestuur herinnert eraan dat Delvoye in zijn betonmolen een symbool ziet voor de vermenging van culturen die Brussel typeert. Tegelijk staat het werk ook voor de "bouwgeest en de ambitieuze blik naar de toekomst van deze stad", aldus nog het stadsbestuur.

Het document benadrukt ook dat er na het bewonersprotest maatregelen zijn genomen om de veiligheid van kinderen te garanderen. Een opening aan de onderkant van het voertuig moet er bovendien voor zorgen dat de betonmolen geen zwervuilmolen wordt.

Het protest waarmee de betonmolen wordt geconfronteerd is dan weer eigen aan elk hedendaags kunstwerk, aldus nog de bouwvergunning.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni