Expo: 'It's Not Only Rock 'n' Roll, Baby!'

Wat gebeurt er als (bekende) muzikanten hun gitaar en drumsticks inruilen voor een penseel of polaroidcamera? Het resultaat ziet u in de veelkleurige tentoonstelling It's not only rock 'n' roll, baby! die Bozar tijdens de festivalmaanden op poten zet.

"I know, it's only rock 'n' roll but I like it," zong Mick Jagger in 1974 op het album It's only rock 'n' roll, waarvan de hoes overigens door de Belgische kunstenaar Guy Peellaert ontworpen werd. Dat rocksterren van hun eigen muziek houden ook al is het maar rock-'n-roll, lijkt ons niet zo verbazend. Dat ze er naast hun muziek vaak nog kunstzinnige hobby's op na houden, weten dan weer minder mensen. Zo is Lou Reed ook fotograaf - hij bracht onlangs een fotoboek over zijn geliefde New York uit - en tovert Bob Dylan aquarellen uit zijn vingers wanneer die niet op een gitaar tokkelen. Beiden met matig resultaat overigens.

Bij Bozar gooien ze het gelukkig over een andere boeg en kiezen ze voor artiesten die hun kunstzinnige exploten buiten de muziek niet louter als een tussendoortje beschouwen. In de tentoonstelling It's not only rock 'n' roll, baby! krijgt een twintigtal artiesten die doorgaans een opleiding als beeldend kunstenaar volgden alvorens door te breken als muzikant de ruimte om zich van hun andere creatieve kant te laten zien.

De bekendste namen die in het Paleis voor Schone Kunsten hun gang mogen gaan zijn Brian Eno, Yoko Ono, Patti Smith, David Byrne en Pete Doherty. Minder bekend maar minstens even interessant zijn new weird folkkoning Devendra Banhart, Bianca Casady van Cocorosie, Laurie Anderson (mevrouw Lou Reed) en Antony Hegarty zonder zijn Johnsons.
Tussen dat internationale gezelschap mag Bent Van Looy van Das Pop als enige Belg onze kunstzinnige rockers verdedigen (zie aanverwant artikel). En het zijn niet alleen rockers die kunst maken, ook techno- (Miss Kittin), elektro- (Chicks On Speed), en punkmuzikanten (Alan Vega van de legendarische Amerikaanse protopunkband Suicide) blijken uiterst creatief.

Bloed

De werken die we voorgeschoteld krijgen getuigen van een erg diverse vormentaal, van vlugge schetsen tot ingewikkelde installaties. Pete Doherty maakte ophef met zijn 'bloedschilderijen', tekeningen die hij achteraf besprenkelde met zijn eigen bloed. Patti Smith toont zichzelf in intieme zwart-witpolaroids, The Kills geven impressies van het leven on the road in vale polaroidkleuren. Gitarist Nick Zinner van de Yeah Yeah Yeahs maakt snapshots en Antony Hegarty vervaardigt collages. De installatie Ex it van Yoko Ono, een reflectie over de dood, is te zien in de Horta Hal, en er is ook een videoinstallatie van Brian Eno. Casey Spooner en Warren Fischer van het New Yorkse Fischerspooner maken voor de gelegenheid een speciale performance-installatie die het publiek een blik geeft achter de schermen van het reilen en zeilen van de band.

Misschien is het nog wat vroeg om van een trend te spreken, maar er is alleszins een stijgende interesse vanuit de kunstwereld voor kunst gemaakt door (bekende) muzikanten. Curator van It's not only rock 'n' roll, baby! Jérôme Sans, de nieuwe directeur van het Ullens Center for Contemporary Art in Peking, heeft een hekel aan hokjesdenkers en heeft altijd een boontje gehad voor grensoverschrijdende projecten. Hoewel de geproduceerde werken niet altijd even sterk zijn, lijkt hij in die opdracht geslaagd. Terwijl wij het Paleis voor Schone Kunsten doorgaans associëren met stijve klassieke concerten voor een netjes in avondkledij gehesen gedistingeerd publiek, laat hij rock-'n-roll door de gangen van het Paleis knallen.

Sideshow rock

Die rock-'n-roll beperkt zich niet tot het visuele, er wordt ook echt muziek aan de tentoonstelling gekoppeld. Sun OK Papi KO speelt een dj-set in het PSK in het gezelschap van een Japanse MC. Er worden videoclips getoond van Andy Warhol en Derek Jarman. Concerten die aan de tentoonstelling gekoppeld worden zijn die van Lou Reed, die zijn Berlin-integrale van vorig jaar nog eens overdoet (16/7), en John Cale (25/6), beiden gewezen opperhoofden van de Velvet Underground, de New Yorkse undergroundgroep die in de jaren 1960 als een van de eersten rock met kunst verzoende onder invloed van Andy Warhol. Op vrijdag 27 juni is er het lichtjes ondeugende Friday Night Rocks met Murielle Scherre alias La Fille d'O.

Voor deze tentoonstelling werkt Bozar samen met het Rock Werchter-festival. Met een Werchter-polsbandje kun je gratis binnen tijdens de week na het festival (8 > 13 juli). Voor kinderen van 6 tot 12 jaar is er een atelier zodat ze zich later onbeschroomd kunnen wagen in de wereld van de rock-'n-art.

:: van 20 juni tot 14 september 2008, Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel, 02-507.82.00, info@bozar.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Pride: 'We feesten omdat we al een heel jaar blèten'
  • Geert van Istendael schrijft 'De grote verkilling'
  • Voetgangersgoeroe Jan Gehl: 'Dit Brussel? Het laat mijn hart zingen'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Ideaal crashen met dEUS
  • Free school: KFDA teaches you a lesson
  • Commander Spoon: le quatuor aux commandes du jazz
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement