Florentina Hölzinger & Vincent Riebeek: Kein Applaus für Scheisse

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
26/10/2011
De Oostenrijkse danseres-choreografe Florentina Hölzinger en haar Nederlandse collega Vincent Riebeek leerden elkaar kennen op de Amsterdamse School voor Nieuwe Dansontwikkeling (SNDO) en waren een van de revelaties op het Bâtard-festival 2010.

Kein Applaus für Scheisse was toen nog een work in progress maar ging ondertussen in première bij kc nOna in Mechelen en baarde ook opzien tijdens de voorbije editie van Theater Aan Zee. Of hoe een voorstelling met kots, pis, naakt, muziek en acrobatie wel confronterend, maar niet provocerend hoeft te zijn.

Vincent Riebeek: "'Confronterend' is best een positieve term, maar 'provoceren' is iets dat we niet willen doen. We zijn er ons van bewust dat sommige dingen die we op de scène doen shockerend kunnen zijn, maar we proberen alles wat als provocerend kan worden ervaren eruit te filteren. We willen dat de mensen kunnen zien wat voor ons de waarde is van wat we tonen. Als het goed is, zit er altijd een bepaald soort schoonheid in."

Recensenten hebben geoordeeld dat het inderdaad goed is. Maar waarin ligt volgens Riebeek zelf dan die schoonheid? "Ten dele in het extreme," zegt Riebeek, "maar dan toch in het extreme dat we van onszelf vragen. Het is interessant en verrassend wat er allemaal mogelijk is met een lichaam." In dat verband gaan Hölzinger en Riebeek weleens in de weer met lichaamsopeningen, maar dat heeft dan toch weinig te maken met seks. Riebeek: "Dat soort scènes blijft natuurlijk het meest in de hoofden van de toeschouwers hangen, maar wij zien daar meestal het seksuele niet van in. En als ik bijvoorbeeld overgeef, dan is dat uit fascinatie met het beeld dat je een soort container in je lichaam hebt waar je dingen in kunt stoppen en met een soort magische truc ook weer uit vandaan kunt halen. Daarbij zitten er ook heel veel subtiele scènes en kleine acties in de voorstelling. We proberen heel veel in de show. Met streetdance, met rolschaatsen, met acrobatie en met andere showelementen. We zijn daar geen experts in maar we doen het wel met veel passie en we willen het ook goed doen."

Kein Applaus für Scheisse dus. Toch is er wel al eens iemand flauwgevallen in het publiek. Riebeek: "Dat was in mijn andere voorstelling Dust, waarin ik ook overgeef. Ik braakte toen een grote hoeveelheid rode vloeistof uit na een vrij hypnotische scène, waardoor de mensen hevig reageerden. Daarom heb ik het nadien met een blauwe vloeistof gedaan en na een andere scène. Als mensen bepaalde zaken niet kunnen accepteren, weglopen of ons na de voorstelling niet willen aankijken, dan is er iets niet goed gegaan in de communicatie en dan vinden we dat heel jammer. Wat we willen is dat er grenzen overschreden kunnen worden, zonder dat je het idee krijgt dat we te ver gaan. De spanning van de theatersetting waarbij we voor een publiek komen te staan dat naar ons kijkt, motiveert ons om voor een intiem gezamenlijk moment te zorgen. Als die persoonlijke band ontstaat, kunnen mensen meer accepteren." michaël bellon

uur: 20.30 uur
tickets: €8,50/10/12, (EN)
-------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni