| Een deelwagen van Poppy.

Autodeelbedrijven zijn de vernielingen aan hun wagens zat

MW
© BRUZZ
24/06/2023

Autodeelbedrijven Miles Mobility, Poppy en Green Mobility richten zich in een gezamenlijk schrijven tot de Brusselse politie en overheden om het vandalisme aan hun deelwagens aan te kaarten. Dat nam de afgelopen zes maanden zodanig toe, dat een normale werking van de bedrijven in het gedrang dreigt te komen. Ze vragen dan ook een snellere respons van de politiediensten bij vandalisme en joyriding.

In een brief, die gericht is aan de burgemeesters van de negentien Brusselse gemeenten, de korpschefs van de zes Brusselse politiezones, de minister van Justitie en die van Binnelandse Zaken, uiten de drie autodeelbedrijven in Brussel hun bezorgdheid over het stijgend aantal gevallen van vandalisme aan hun wagens. Dat schrijft La Capitale en bevestigen de betrokken autodeelbedrijven aan onze redactie.

Alledrie worden ze geconfronteerd met hetzelfde probleem: gratuit vandalisme aan hun wagens door jongeren, die geen klant zijn. "Ze vernielen de ruiten, spuiten de brandblussers leeg en breken de achteruitkijkspiegels af,” klinkt het unisono.

En daar stopt het niet, want internetfraude is inmiddels ook schering en inslag. “Het gaat vaak om frauduleuze accounts of accounts die worden uitgeleend,” weet Steve Van Avermaet, CEO van Green Mobility. “Zo zien we jongeren die met het account van hun ouders rondrijden, terwijl ze zelf geen rijbewijs hebben.”

Deelwagen ongeval Vorst

| Een deelwagen van Greenmobility, onbeheerd achtergelaten op het fietspad.

Het is, nog volgens Van Avermaet, moeilijk optreden tegen dit soort fraude. “We trachten zo veel mogelijk controle in te bouwen bij het aanvaarden van nieuwe klanten en het onboarden, maar men is zeer creatief om die maatregelen te omzeilen.” Zo kunnen bestaande klanten inloggen via hun applicatie om de wagen te starten, terwijl vervolgens iemand anders plaatsneemt achter het stuur.

En dan is er nog de imagoschade voor de sector. “Wij staan voor een duurzaam project van autodelen, maar door het misbruik krijgt autodelen een slechte naam,” betreurt Van Avermaet.

Geen exacte cijfers

Robin De Becker van Politiezone Brussel Hoofdstad Elsene bevestigt de brief ontvangen te hebben, maar kan geen cijfers geven van het aantal gevallen van vandalisme aan deelwagens. “In de eerste plaats kunnen we geen onderscheid maken tussen de verschillende autodeelbedrijven en bovendien vinden niet alle incidenten plaats op het grondgebied van onze politiezone. Het is daarom moeilijk om op dit moment een eventuele stijgende trend te ontwaren of andere conclusies te trekken.”

Toch is er wel degelijk een impact op de werking van de autodeelbedrijven. Hoe groot precies, wil men niet kwijt bij Poppy, maar “ze is groot genoeg om de verschillende stakeholders aan te schrijven,” aldus Nick Van den Eynde, COO van het autodeelbedrijf.

“We zouden liever meer voertuigen inzetten in Brussel, maar dat doen we omwille van die incidenten niet.”

Steve van Avermaet - CEO Green Mobility

Ook bij Green Mobility ondervindt men schade. “Die is er altijd geweest – en in Brussel meer dan in de andere steden waar we actief zijn -, maar nu wordt het van die aard dat onze activiteiten in de hoofdstad sterk verlieslatend worden,” zegt CEO Van Avermaet. “Op die manier komt onze werking in het gedrang.”

Van de honderd deelwagens van Green Mobility in Brussel noteerde het acht totaalverliezen in de laatste zes maanden. “We zouden liever meer voertuigen inzetten in de stad, maar dat doen we omwille van die incidenten niet.”

Bij Miles wenste men de “zaak op dit moment niet publiekelijk te bespreken, noch er commentaar op te geven.” Wel staat het bedrijf “in direct contact met de relevante belanghebbenden,” aldus woordvoerder Michael Fischer.

‘Politie treedt niet snel genoeg op’

De deelbedrijven betreuren verder de trage respons van de ordediensten wanneer ze de pogingen tot diefstal of vandalisme melden aan de politie. Volgens hen moeten de ordediensten meer middelen en een gedegen opleiding krijgen om strijd te kunnen voeren tegen de internetfraude in Brussel.

“Wij kunnen perfect zien wanneer één van onze wagens gebruikt wordt voor joyriding, maar de politie kan helaas niet altijd meteen een patrouille vrijmaken om dat voertuig staande te houden,” aldus Van Avermaet. Van den Eynde van Poppy treedt hem bij: “Een snelle opvolging blijkt moeilijk.”

Volgende week overleg

De drie bedrijven vragen de bevoegde overheden daarom maatregelen te nemen om het vandalisme een halt toe te roepen opdat hun wagenpark geen schade lijdt en de buurten waar de bedrijven actief zijn veilig blijven. “We willen de jongeren tegen zichzelf beschermen, maar vooral ook voor de andere weggebruikers en de bewoners van Brussel een oplossing afdwingen,” zegt Van Avermaet.

Volgende week zitten de autodeelbedrijven samen met de bevoegde instanties. Concreet vragen ze vandalisme prioritair te behandelen en eventueel ook preventief op te treden.

Instapvoorwaarden verstrengen?

Van hun kant overweegt Green Mobility strengere instapvoorwaarden, “al moeten we erover waken de drempel niet te hoog leggen. We willen een gebruiksvriendelijk autodeelsysteem blijven,” dixit CEO Van Avermaet.

Afwachten of de geldelijke waarborg, die gebruikers van het platform moeten storten wanneer ze met een debetkaart betalen, verhoogd wordt. “Op dit moment bekijken we liever eerst wat er mogelijk is met de politiediensten.”

Bij Poppy ondernam men al actie door een systeem met gezichtsherkenning in te voeren dat snelheidsduivels van zijn deelplatform moet houden. Toch steunt men ook daar de brief, al “is het probleem daarmee niet sneller van de baan, ook niet met een snellere respons van de politie trouwens. Dit is een structureler probleem.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Veiligheid , autodeelplatform , poppy , Green Mobility , miles , vandalisme

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni