© Brandweer Brussel via Facebook

Slecht gedoofde barbecue in huis: gezin van vier met CO-vergiftiging naar ziekenhuis

02/12/2023

Een gezin uit Neder-over-Heembeek, met kinderen van vijf en tien jaar oud, is in de nacht van vrijdag op zaterdag overgebracht naar het militair hospitaal wegens rookintoxicatie. Volgens brandweerwoordvoerder Walter Derieuw was de CO-vergiftiging te wijten aan een barbecue die niet volledig gedoofd was toen hij binnen was gezet.

De Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, kreeg een noodoproep binnen van een gezin en moest rond 4.00 uur uitrukken naar de Bruynstraat in Neder-over-Heembeek. Volgens Derieuw had het gezin vrijdagavond gebarbecued maar hadden ze het toestel te snel binnengezet terwijl de houtskool nog niet was gedoofd. Die heeft vervolgens de hele nacht CO afgegeven.

De hulpdiensten stelden vast dat de familieleden allemaal last hadden van dezelfde klachten, namelijk buikpijn en misselijk. Ze werden buiten levensgevaar overgebracht naar het militaire ziekenhuis, dat zich ook in de Bruynstraat bevindt.

CO-vergiftiging is "een stille moordenaar", aldus de Brusselse brandweer. Jaarlijks raken duizend mensen bevangen door CO en vallen er enkele doden. CO, of koolstofmonoxide, ontstaat bij een slechte verbranding van gas, kolen, stookolie, benzine of hout. Je ruikt of ziet het koolstofmonoxide niet.

Symptomen van CO-vergiftiging zijn hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Wie deze klachten heeft, zet best een raam of deur open. "Verlaat vervolgens de ruimte en bel 112", waarschuwt de brandweer. "Indien er niet snel genoeg gereageerd wordt kunnen bijkomende klachten, zoals verwardheid, zwakte, bewusteloosheid en coma of overlijden voorkomen."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie