Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Photonews

| “Rond de Zuidfoor vragen buurtbewoners al jaren tevergeefs monitoring van de geluidsniveaus en snelle vrijgave van de resultaten,” zegt Stijn van Houtven.

Opinie

Open brief van 13 buurtcomités: ‘Neem geluidshinder in Brussel toch eens ernstig‘

© BRUZZ
03/09/2025

Brusselaars snakken naar een beleid tegen geluidshinder. Maar dat lijkt allesbehalve de prioriteit van de burgemeesters en de Brusselse regering, zo schrijft Stijn van Houtven in naam van een tiental Brusselse buurtcomités.

De impact van geluidsoverlast valt niet te onderschatten. Dat weten ook Brussel Leefmilieu en minister Maron die vorige week de website noisemonitoring.brussels lanceerden: “Met noisemonitoring geven we elke Brusselaar de mogelijkheid om zijn of haar geluidsomgeving te bekijken en te begrijpen. Het is een onmisbaar instrument om […] de gezondheid en het welzijn van iedereen te beschermen.”

Goed, maar wat blijkt? Geen enkel meetstation staat in het dichtbevolkte en kwetsbare Kuregem, Laag-Molenbeek, de Brabantwijk of de Vijfhoek. Geen meter in Anderlecht, één meter in Molenbeek, beide nochtans bij de grootste, maar ook bij de armste gemeenten van Brussel. De verdeling van meters over wijken volgt eerder het gemiddelde inkomen, dan de bevolking.

Het omgekeerde zou logischer zijn. Geluidsoverlast heeft een grotere impact in dichtbevolkte wijken waar mensen klein wonen, met enkele beglazing, zonder ontsnappingsmogelijkheden. De veiligheidscrisis in die wijken maakt geluidsoverlast indijken nog belangrijker. Lawaai schaadt meer als je al angstig bent of veel stress ervaart. Samen met veiligheid en netheid is het gevecht tegen geluidsoverlast cruciaal in het herstel van onze levenskwaliteit.

Ik heb ook vragen bij de prioriteiten die uit het instrument blijken. Die focussen vooral op lawaaihinder door vliegtuigen. Dat is belangrijk voor de stad, ook voor de wijken onder de kanaalroute. Maar een groot deel van Brussel ligt ook wakker van ander lawaai

“Geef prioriteit aan de wijken met de hoogste noden, niet aan die met het meeste geld”

Stijn van Houtven

Woont in de Poincarélaan

De geluidshinder door knallende en optrekkende motoren wordt elk jaar erger. Bekende hotspots zijn niet opgenomen in de monitoring. Er is nog geen concreet beleid zoals de uitrol van geluidsflitspalen, proefprojecten ten spijt, en een strengere aanpak van snelheidsduivels en wegpiraten.

Gezondheidsrisico’s

Er worden steeds meer en steeds luidere events georganiseerd in onze stad. Rond de Zuidfoor vragen buurtbewoners al jaren tevergeefs om degelijke monitoring van de geluidsniveaus en snelle vrijgave van de resultaten. Realtimemonitoring blijkt mogelijk, maar niet rond de Zuidfoor of in de Vijfhoek, waar het gros van grootschalige en luide events plaatsvindt. Overtredingen op de geluidsnormen leiden zelden tot sancties, zelfs al worden geluidsniveaus gehanteerd die volgens de WHO ernstige gezondheidsrisico’s inhouden.

Meer nog, in de Commissie Leefmilieu van het Brussels parlement zei Maron dat hij werkt aan een ordonnantiewijziging die de uitzonderingsmogelijkheden omtrent buurtlawaai wettig zou verankeren, na een uitspraak van de Raad van State vorige zomer. Burgemeesters zouden dan zonder limieten uitzonderingen kunnen geven op de gewestelijke normen, wat de bescherming van Brusselaars volledig buitenspel zet. De regering in lopende zaken laat talloze werven liggen, met grote kosten voor de Brusselse bevolking. Maar de organisatoren van events, zoals de Stad Brussel, mogen geen hinder ondervinden?

Daarom volgende oproepen aan Maron en Brussel Leefmilieu. Ten eerste, geef prioriteit aan de wijken met de hoogste noden, niet aan die met het meeste geld. Herstel dringend, samen met de andere Brusselse actoren, de levenskwaliteit rond het kanaal, de stations en in het centrum van de stad. Ten tweede, lawaaihinder door vliegtuigen is belangrijk en moet gemonitord worden, maar ontsnap aan die typisch Brusselse reflex om énkel te wijzen naar andere beleidsniveaus, en pak de eigen verantwoordelijkheden ook, misschien zelfs prioritair, aan.

De open brief werd ondertekend door Comité Kanal District, Comité BRU1000, Comité Alhambra, VME Brussels Square, VZW Sint-Jacobswijk, Comité IJzer-Sainctelette, Green Connections, Respect Kureghem, Riverains van de Zuidfoor, Triangle1070, Porte d’Anderlecht, PMP (Poincaré, Moretus-Plantin), Zonefoirée