Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

MIVB

| Buurtbewoners van de metrostations langs de lijnen 1 en 5 klagen al een jaar of drie over overlast die veroorzaakt wordt door trillingen sinds de komst van de M7.

MIVB heeft oplossing voor trillende metrowielen: ‘Verbetering tegen volgende zomer’

KVDP
© BRUZZ
30/07/2025

Sinds de komst van de M7-metrostellen op lijnen 1 en 5 klagen buurtbewoners over hinder door trillingen. Die worden veroorzaakt door abnormale slijtage van de metrowielen. Daar is nu een oplossing voor gevonden. De MIVB belooft een aanzienlijke verbetering tegen de zomer van 2026.

Dat schrijft La Dernière Heure en bevestigt de MIVB aan BRUZZ. De nieuwe M7-metrostellen zijn in 2021 in gebruik genomen en circuleren op lijnen 1 en 5. Ze moeten de frequentie en het comfort verbeteren, maar zorgen ook voor hinder.

Buurtbewoners van de metrostations langs de lijnen 1 en 5 klagen al een jaar of drie over overlast die veroorzaakt wordt door trillingen sinds de komst van de M7.

Vrij snel kwam de MIVB tot de conclusie dat sommige wielen van de M7-stellen abnormaal snel verslijten, waardoor ze een ovaalvorm krijgen. Dat zorgt voor meer trillingen en geluidsoverlast. In station Maalbeek installeerde de MIVB een detectiesysteem om de ovaalvorming op te sporen. Versleten en misvormde wielen laat de MIVB al langer bijslijpen, maar een structurele oplossing is dat niet, want de ovaalvorming keert steeds terug.

80.000 kilometer op nieuwe wielen

Eind 2023 bestelde de Brusselse vervoersmaatschappij zestien nieuwe wielen bij de fabrikant in Spanje, om de meest problematische exemplaren te vervangen. Die nieuwe wielen werden sinds begin vorig jaar getest. “Ze zijn goed bevonden en voldoen aan de verwachtingen,” zegt MIVB-woordvoerder Laurent Vermeersch. “Zoiets controleer je natuurlijk niet met enkele ritten, daarvoor moet je duizenden kilometers afleggen.”

Dat is ook gebeurd. De MIVB legde een traject af van 80.000 kilometer om de nieuwe wielen te testen en te observeren. “We hebben nu een hele reeks wielen besteld en de levering wordt verwacht voor het laatste kwartaal van dit jaar,” aldus Vermeersch. “Daarna gaan we die stelselmatig installeren op de betrokken metrostellen. Dat zal een tijdje duren, want we kunnen dat niet op alle stellen tegelijk doen.”

Zomer van 2026

“Tegen volgende zomer moet er een merkbare verbetering zijn voor de buurtbewoners,” zegt Vermeersch nog. Hoeveel wielen de MIVB in totaal zal vervangen is niet duidelijk, maar het zou gaan om enkele honderden exemplaren. Eén M7 telt 48 wielen, maar die zijn niet allemaal problematisch. Wie zal opdraaien voor de meerkost door de fabricagefout is nog niet duidelijk. De gesprekken daarover lopen nog.

Anderhalf jaar geleden besloot het gemeentebestuur van Sint-Lambrechts-Woluwe om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de MIVB, na klachten van buurtbewoners over de geluidshinder. Daar gaat de gemeente mee door, ook nu een oplossing in zicht is. “Wij geloven de MIVB niet op basis van wat ze vertellen,” klinkt het bij burgemeester Olivier Maingain (Libres).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , M7-metrotoestel , MIVB , geluidsoverlast , metro