De MIVB slijpt de wielen van de M7-metrotoestellen in een kuildraaibank in de stelplaats Jacques Brel.

Wielen van nieuwste Brusselse metrostellen slijten abnormaal snel

GR
© Belga - BRUZZ
23/02/2023

De wielen van de nieuwe M7-metrotoestellen slijten abnormaal snel. Sinds de ingebruikname ervan in 2021 passeerden al 800 wielen over de kuildraaibank waarmee de wielen worden geslepen. Normaal volgt er gemiddeld gezien pas een preventief onderhoud na 170.000 kilometer, maar bij de M7-toestellen is dat al nodig na 60.000 kilometer. De MIVB heeft nu een grootschalig programma opgezet om alle wielen van de nieuwste metrotoestellen tegen het najaar weer rond te slijpen.

Sinds midden 2021 rijdt de gloednieuwe M7 op het Brusselse metronet, maar al snel bleek dat deze geluids- en trillingsproblemen vertoonden. De oorzaak ligt bij de wielen die een abnormale ovaalvorming vertonen. Ter vergelijking: het preventief onderhoud van de wielen van het rollend materiaal wordt normaal uitgevoerd na 160.000 kilometer dienst, maar bij de M7-metrostellen is dat al nodig na 60.000 kilometer.

Maximaal vijftien keer bijslijpen

Een vervorming van het wiel van slechts 0,3 millimeter volstaat al om extra geluid en trillingen te veroorzaken. Om de geluidsoverlast sneller te kunnen detecteren heeft de MIVB een toestel ontworpen dat de trillingen meet die door de wielen worden gegenereerd. Op die manier weet de openbaar vervoersmaatschappij van welke toestellen de wielen slijtage vertonen.

Om ze weer perfect rond te krijgen worden de wielen van de metro's met een speciale kuildraaibank geslepen. Daarvoor hoeven ze niet van de sporen te gaan. Gemiddeld kan een wiel tot vijftien keer opnieuw geprofileerd worden, nadien is de minimumdiameter bereikt en moet het wiel vervangen worden.

Om de slijtage tegen te gaan zorgt de MIVB ervoor dat het automatische smeersysteem werd verbeterd en ook de sporen die slijtage tonen, krijgen een slijpbeurt. De kwestie bezorgt de openbaar vervoersmaatschappij weliswaar kopzorgen, want de metrostellen moeten vaker uit roulatie gehaald worden. Omdat ze abnormaal snel slijten wordt de fabrikant beboet. Op termijn is het wachten op betere en kwaliteitsvollere wielen die dit probleem niet ondervinden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni