28 augustus 2024: officiële voorstelling van de nieuwe eCitaro elektrische bussen van de MIVB in de stelplaats Marly (De Tyraslaan, Neder-Over-Heembeek.)

Belgaimage

MIVB gaat 300 extra elektrische bussen bestellen

Steven Van Garsse
© BRUZZ
17/06/2025

De MIVB vernieuwt verder haar busvloot en lanceert volgende week een oproep voor de bestelling van driehonderd nieuwe elektrische bussen. Daarmee rijdt tegen 2029 de helft van de bussen elektrisch.

Eerder had de MIVB al eens 37 en 106 elektrische bussen besteld. Van die laatste bestelling rijdt al de helft. De rest van die bussen, van het merk Daimler (Mercedes), zullen de komende maanden en volgend jaar geleverd worden. Tegen dan moeten er zo 143 elektrische bussen rijden.

Volgende week wordt de openbare aanbesteding gelanceerd voor nog eens driehonderd bussen. Dat gebeurt eerst via een oproep tot kandidaatstelling.

De aanbesteding zou over achttien maand afgerond moeten zijn zodat de levering tegen begin 2028 van start kan gaan. Dat kondigde MIVB-CEO Brieuc de Meeûs aan in de marge van het UITP-congres dat dit jaar in Hamburg plaatsvindt.

Dieselbussen vervangen

Op deze grote internationale beurs voor het openbaar vervoer ontmoeten operatoren en producenten elkaar en worden de nieuwste voertuigen en technologische snufjes van het openbaar vervoer getoond. Eén grote hal is voorzien voor elektrische bussen van onder meer Duitse, Franse, Chinese en Turkse merken. Het is voor de MIVB een gelegenheid om te kijken wat er zoals op de markt is.

Er moeten in Brussel tegen 2035 in totaal achthonderd dieselbussen vervangen worden. Dat is in lijn met de beslissingen rond de lage emissiezone. Het Brussels gewest heeft beslist om tegen 2035 alle diesel- en benzinevoertuigen te bannen.

Tegelijk vormt het MIVB-bezoek aan Hamburg ook de gelegenheid om de Duitse stad zelf te bezichtigen. De stad volgt namelijk een gelijkaardig traject als Brussel: er moeten eveneens om en bij de tweeduizend dieselbussen vervangen worden door batterijbussen.

Performante motoren

Over het algemeen is de MIVB tevreden over de stappen tot nog toe in de elektrificatie van haar eigen busvloot. Die startte in 2018. De elektrische technologie wordt steeds beter, met performantere motoren, een grotere actieradius en batterijen die langer meegaan.

Toch blijft de uitdaging groot. Er is niet alleen de aankoop van de bussen, maar ook het hele energiebeheer dat er mee gepaard gaat. Dat gebeurt via een centraal aangestuurd systeem. De bussen moeten opgeladen zijn bij vertrek, moeten tijdens de ritten gemonitord worden en ze kunnen niet allemaal tegelijk opgeladen worden. Dat zou het eigen elektrisch net van de MIVB, waar ook de tram en metro van gebruik maken, overbelasten. “Het energiebeheer is een van de meest delicate zaken in deze transitie,” zegt de Meeûs.

Snel opladen van de bussen gebeurt aan eindhaltes, zoals bijvoorbeeld aan Naamsepoort en Pannenhuis. Het trager opladen kan dan in de busdepots. Die depots worden vernieuwd en uitgebreid, en nog meer eindhaltes worden voorzien van snelopladers. Verder is er ook de broodnodige opleiding van het technisch personeel en de buschauffeurs.

Aan de lancering van de aanbesteding hangt een stevig prijskaartje, en dat in budgettair moeilijke tijden voor het Brussels Gewest. De kostprijs van een elektrische bus kan oplopen tot een miljoen euro, en de totale omschakeling van de MIVB-busvloot naar elektrisch kost naar schatting 1 miljard euro. De Meeûs zegt dat hij binnen het kader van het beheerscontract en het meerjarenplan opereert. "De bedoeling is om de hele vloot tegen 2035 te elektrificeren. Dus zonder tegenbericht gaan we hiermee verder," aldus de Meeûs.

Nieuwe ontwaardingsmachines

Naast de eerste stappen voor een nieuw groot buscontract, zei de Meeus in Hamburg dat de MIVB ook een openbare aanbesteding zal lanceren voor de vervanging van de ontwaardingssystemen in de voertuigen van de MIVB en aan de poortjes. Vandaag leven drie systemen naast elkaar: de rode MOBIB-bakjes, het contactloos betalen met bankkaart en de QR-scanners.

De Meeus wil die drie systemen in één ontwaardingsapparaat integreren. Naar schatting vijfduizend toestellen zullen vervangen moeten worden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni