De MIVB wil in de toekomst meer vrouwen aanwerven door "stereotypen te doorbreken". Dat meldt de organisatie woensdag. De openbaarvervoermaatschappij benadrukt dat "beroepen geen gender kennen". Uit alle 36.000 sollicitaties uit 2024 blijkt namelijk dat ongeveer twintig procent een vrouw is.

©
MIVB
MIVB wil meer vrouwen aanwerven en ‘stereotypen doorbreken’
Met meer dan 10.000 medewerkers is de MIVB een van de grootste werkgevers in Brussel. Slechts 10,9 procent van het personeel is echter een vrouw.
De maatschappij hoopt dat aandeel op te krikken met een sensibiliserings- en rekruteringscampagne. De campagne 'Women@MIVB' wil het aandeel vrouwen in de toekomst verhogen door het stereotype beeld over het openbaar vervoer te doorbreken en vrouwen aan te moedigen om te kiezen voor technische, operationele of veiligheidsfuncties binnen het bedrijf.
De vrouwen die wel werkzaam zijn in het bedrijf, bevinden zich in de marketingdienst, communicatie of human resources. Dat blijkt ook uit de sollicitaties. In de marketing, communicatie of HR gaat het om 40 procent vrouwelijke kandidaten. Voor functies in veiligheid en vervoer daalt dat aandeel tot 11,5 procent en voor technische arbeidersfuncties zelfs tot amper 3,6 procent.
‘Werk aan de winkel’
"Meisjes durven nog altijd te weinig kiezen voor een technische opleiding of voor beroepen die traditioneel als mannelijk worden gezien. Maar beroepen hebben geen gender. Een bus, tram of metro besturen, de veiligheid van reizigers verzekeren of werken in IT, onderhoud of technologie - dat staat open voor iedereen", klinkt het bij de Brusselse openbaarvervoermaatschappij.
In de campagne zet de MIVB enkele werkneemsters in de kijker, die samen met hun dochter, nichtje of een jong meisje poseren. Het is namelijk op jonge leeftijd "dat ambities ontstaan en vooroordelen bestreden moeten worden", aldus de MIVB. De campagne is zichtbaar in metrostations, in verkooppunten, in magazines en op sociale media.
Ook via eerdere campagnes heeft de MIVB de aanwezigheid van vrouwen willen verankeren en verhogen. "Vandaag werken er al meer dan 1.000 vrouwen bij de MIVB", zegt CEO Brieuc de Meeûs. "Maar er is nog werk aan de winkel, zeker als je kijkt naar de verschillen tussen de functies. Daarom zetten we onze inspanningen onverminderd voort. We zijn ervan overtuigd dat diversiteit binnen teams bijdraagt tot betere prestaties, meer creativiteit en meer welzijn
Met meer dan 10.000 medewerkers is de MIVB een van de grootste werkgevers in Brussel. Slechts 10,9 procent van het personeel is echter een vrouw.
De maatschappij hoopt dat aandeel op te krikken met een sensibiliserings- en rekruteringscampagne. De campagne 'Women@MIVB' wil het aandeel vrouwen in de toekomst verhogen door het stereotype beeld over het openbaar vervoer te doorbreken en vrouwen aan te moedigen om te kiezen voor technische, operationele of veiligheidsfuncties binnen het bedrijf.
De vrouwen die wel werkzaam zijn in het bedrijf, bevinden zich in de marketingdienst, communicatie of human resources. Dat blijkt ook uit de sollicitaties. In de marketing, communicatie of HR gaat het om 40 procent vrouwelijke kandidaten. Voor functies in veiligheid en vervoer daalt dat aandeel tot 11,5 procent en voor technische arbeidersfuncties zelfs tot amper 3,6 procent.
‘Werk aan de winkel’
"Meisjes durven nog altijd te weinig kiezen voor een technische opleiding of voor beroepen die traditioneel als mannelijk worden gezien. Maar beroepen hebben geen gender. Een bus, tram of metro besturen, de veiligheid van reizigers verzekeren of werken in IT, onderhoud of technologie - dat staat open voor iedereen", klinkt het bij de Brusselse openbaarvervoermaatschappij.
In de campagne zet de MIVB enkele werkneemsters in de kijker, die samen met hun dochter, nichtje of een jong meisje poseren. Het is namelijk op jonge leeftijd "dat ambities ontstaan en vooroordelen bestreden moeten worden", aldus de MIVB. De campagne is zichtbaar in metrostations, in verkooppunten, in magazines en op sociale media.
Ook via eerdere campagnes heeft de MIVB de aanwezigheid van vrouwen willen verankeren en verhogen. "Vandaag werken er al meer dan 1.000 vrouwen bij de MIVB", zegt CEO Brieuc de Meeûs. "Maar er is nog werk aan de winkel, zeker als je kijkt naar de verschillen tussen de functies. Daarom zetten we onze inspanningen onverminderd voort. We zijn ervan overtuigd dat diversiteit binnen teams bijdraagt tot betere prestaties, meer creativiteit en meer welzijn."
Lees meer over: Brussel , Economie , MIVB , Brieuc de Meeûs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.