Het filmproductiebedrijf The Y-House uit Elsene is een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse muziekrechtenbedrijf 22D Music Group, in het kader van de Belgische handelsmissie in Californië. "Wij maken onze soundtracks in house, dat is onze specialisatie."
Beeld: EC, BRUZZ | De Brusselse bedrijfsleider van The Y-House en TheGreenShot mee op handelsmissie in Californië.
Brussels filmbedrijf sluit deal met Californische muziekbeheerder over soundtracks
The Y-House trad onder andere al op als coproducent voor "I'm Not a Robot", de winnaar van de Oscar voor Beste Live-Action Kortfilm in 2025.
Het akkoord werd donderdag aangekondigd tijdens de handelsmissie. Het Amerikaanse bedrijf 22D is een internationale leider in het uitgeven en de distributie van muziekrechten.
22D Music zal zich richten op het verzamelen en beheren van de uitgaverechten van de afgelopen vijf jaar, voor alle films die door The Y-House zijn gecoproduceerd en waarvan de muziek in eigen beheer is gemaakt. Ook toekomstige coproducties van The Y-House vallen onder de samenwerking.
Soundtracks
22D zal ook de distributie en promotie van door The Y-House geproduceerde soundtracks ondersteunen. "Deze samenwerking illustreert de wens van The Y-House om zijn dubbele positionering te versterken: zowel als coproducent van auteursfilms, als als maker van een originele muziekcatalogus, die inmiddels zes soundtracks en ongeveer honderd titels telt", concludeerde het Belgische bedrijf.
BRUZZ-reporter Eva Christiaens sprak in Los Angeles met Henry Gillet, eigenaar van The Y-House. "Wij zijn gespecialiseerd in publieksgedreven langspeelfilms en maken de originele soundtracks in house, in Elsene", zo legt hij de sterkte van zijn bedrijf uit. "Dit contract zie ik al een bekroning van zes jaar werk, met acht films."
Naast The Y-House is ook het Brusselse bedrijf TheGreenShot aanwezig op de handelsmissie in Californië. "Wij doen digitaal financieel milieubeheer voor entertainmentbedrijven", zo verklaart oprichter Max Hermans. "Wij verbinden de financiering met het milieuaspect, zodat bedrijven geld kunnen besparen."
Hermans is in de Verenigde Staten om nieuwe businesspartners te vinden. "We hebben al samenwerkingen met enkele Amerikaanse studio's, maar wij willen nog bekender worden en de marktleider van onze sector worden."
Lees meer over: Brussel , Elsene , Cultuurnieuws , Film , The Y-House , handelsmissie , Belgische film , brusselse bedrijven