BRUZZ serveert iedere week de beste cultuurtips voor de hoofdstad. Enkele niet te missen afspraken: het Klinck Trio-debuut, de kwarteeuw van Belgisch modeontwerper Jean-Paul Knott, de Molenbeekse Baronnes en de bubbels en trubbels van Portland.
Portland staat op 9 december in Ancienne Belgique.
BRUZZ serveert iedere week de beste cultuurtips voor de hoofdstad. Enkele niet te missen afspraken: het Klinck Trio-debuut, de kwarteeuw van Belgisch modeontwerper Jean-Paul Knott, de Molenbeekse Baronnes en de bubbels en trubbels van Portland.
Pop & Jazz | Podium | Expo | Film
BUBBELS EN TRUBBELS
2023 moest een grand-crujaar worden voor Jente Pironet en zijn band Portland, maar met de bubbels kwamen ook de trubbels. Na de release van zijn tweede album vertrok zangeres Sarah Pepels. Als klap op de vuurpijl kreeg Pironet af te rekenen met een hersentumor. De twijfels en angst, maar ook de veerkracht en hoop zetten zich dit najaar door op het nieuwe Champain, een album waarop Pironet diep in zijn ziel kotert met een potigere, rauwere sound dan voorheen.
LIK OP STUK
“Ramen van het merk Samyang. Omdat het snel klaar is, pikant en uiteindelijk ook troostend”: zo omschreef Miki haar mix van hyperpop, rap en chanson toen we haar spraken naar aanleiding van haar passage op Les Nuits afgelopen voorjaar. De jonge Franse popzangeres scoorde een hitje met de single ‘Échec et mat’ en voegde daar in oktober een debuut aan toe onder de titel Industry plant, een bundel vrank en vrije songs waarmee ze online haatspuiers lik op stuk gaf.
HAAR OVERAL
Elisabeth Klinck bracht deze lente haar tweede album uit, maar intussen bundelde de Brusselse violiste ook haar krachten met de saxofoniste Adia Vanherentals en de pianiste Maya Dhondt. Dat Klinck Trio debuteerde vorige maand met My hair is everywhere, een intieme, verstillende herfstplaat waarop het drietal met tintelende improvisaties, ontwapende lichtheid en poëtische stiltes behoedzaam brugjes slaat tussen jazz, klassieke muziek en minimalisme.
'Chroniques', de nieuwe creatie van het Brusselse dansgezelschap Peeping Tom.
VERVREEMDING
Vervreemding, een filmische scenografie en een choreografie met soms acrobatische bewegingen die het menselijke lichaam tot het uiterste rekken: dat zijn de vaste ingredienten die elke nieuwe creatie van het Brusselse gezelschap Peeping Tom fascinerend maken. In deze Belgische première dolen vijf figuren in een borgesiaans labyrint waarin tijd en ruimte vervagen, net als het onderscheid tussen droom en nachtmerrie.
UITBUITING
De in Beiroet geboren choreograaf en danser Ali Chahrour brengt drie vrouwen samen die slachtoffer werden maar konden ontsnappen aan het Kafalasyteem in Libanon. Dit mechanisme geeft werkgevers bijna totale controle over de arbeidsomstandigheden van migranten, wat in veel gevallen leidt tot misbruik, huiselijk geweld en zelfs zelfdoding. Muziek van Abed Kobeissy en zanger Lynn Adib verzacht het leed en begeleidt het verzet.
TEKENING
Vincent Glowinski, alias Bonom, is een van de kunstenaars die het uitzicht van Brussel letterlijk bepaalt met zijn geëngageerde streetart. Veel van zijn creaties op blinde muren ontstaan in alle luwte. Wie Bonom aan het werk wil zien, moet naar de Brigittinenkapel, waar hij met een speciale techniek zijn beelden creëert en tot leven wekt op het podium, begeleid door muzikant Florian Guibert.
Aïda Kazarian exposeert nog tot 28 februari in LMNO.
NATTEVINGERWERKEN
Al 40 jaar bouwt de Belgische kunstenares met Armeense roots Aïda Kazarian aan haar bijzondere bibliotheek van geschilderde boeken, inmiddels goed voor meer dan duizend volumes. Ze gebruikt zelden een penseel en schildert meestal met haar vinger. Deze expo toont het prototype van een nieuw werk dat haar hele parcours samenvat, aangevuld met werk op doek en hout, een video en een geluidsinstallatie.
DE KWARTEEUW VAN KNOTT
MAD Brussels zet de Belgische modeontwerper Jean-Paul Knott in de bloemetjes met een blik op zijn creatiedrang van de voorbije 25 jaar. Daarin werkte hij onder meer samen met Yves Saint Laurent, was artistiek directeur bij Cerruti en maakte kostuums voor de balletten van Maurice Béjart. Deze expo benadrukt hoe Knott weigert om slaafs te surfen op de laatste modegolven, maar zijn kledij bezielt met natuurlijke elegantie en oprechte emotie.
TWEE DUIZENDPOTEN
De Belgische kunstenaars Jacques Charlier en Priscilla Beccari, leden van verschillende generaties, ontmoeten elkaar op hun kronkelende weg langs vele kunstdisciplines. Charlier begon al aan zijn artistiek avontuur in de jaren 1960, met humor en activisme als trouwe kompanen. Duivel-doet-al Beccari waagde zich de voorbije jaren onder meer aan video, beeldhouwkunst, installaties, fotografie, performance en experimentele muziek.
TO MOLEM OR NOT TO MOLEM
Mokhtaria Badaoui was in de wolken toen haar zoon Nabil Ben Yadir zestien jaar terug furore maakte met een komedie over vier jongeren uit Molenbeek: Les barons. Ze had één puntje van kritiek: nergens waren moeders te bespeuren. Moeder en zoon zetten dat nu samen recht met Les baronnes, waarin vier oma’s onbedoeld het land op stelten zetten door zich op Hamlet te smijten. Imperfect maar fantasierijk, aandoenlijk en nodig.
ALLO, ALLO
Een melancholieke, eenzame fixer uit New York bemiddelt via een anonieme telefoondienst voor doven tussen klokkenluiders en corrupte bedrijven. Hij belandt in een netelige situatie als hij een vrouw helpt die achterhaalde dat een bio-engineeringbedrijf een giftig graan ontwikkelde. David Mackenzie (Hell or high water) bouwt de spanning gestaag op in deze onderkoelde, surveillancethriller. Riz Ahmed en Lily James zijn perfect gecast.
DANSEN EN MUZIEK
Europalia España en Cinematek bundelen hun krachten: ze belichten het werk van Florián Rey, een Aragonese filmpionier, én ze blikken terug op de films die Spanje voortbracht in de vijftig jaar sinds de dood van Franco. De docu Informe general sobre algunas cuestiones de interés para una proyección pública bevraagt hoe je van dictatuur naar democratie overstapt, El reino is een zenuwslopende politieke thriller van Rodrigo Sorogoyen.
©
Cinéart
| 'Les Baronnes', de nieuwe langspeelfilm van regisseur Nabil Ben Yadir, is vanaf 3 december in de zalen.