Diepe put voor metrostation Verboekhoven

© Infografiek:BRUZZ - Peter Dhondt

Eén statig herenhuis en een discountsupermarkt moeten wijken voor de bouw van het nieuwe metrostation Verboekhoven in Schaarbeek. Het wordt een belangrijke halte op metrolijn 3, met overstap op tram 7 en misschien ook het stedelijke spoornet.

De komende jaren wordt de premetrotunnel tussen Albert en het Noordstation omgebouwd tot volwaardige metro en verlengd tot het station Bordet. De bouw van de nieuwe metrokoker door Schaarbeek en Evere zou niet veel hinder mogen veroorzaken dankzij het gebruik van een tunnelboormachine.
Maar langs het nieuwe metrotraject moeten natuurlijk ook nieuwe stations komen en daarvoor zijn wel (grote) bouwputten nodig. Voor de ruwbouw van elk van de zeven geplande ondergrondse haltes wordt meer dan twee jaar uitgetrokken. De afwerking en inrichting van de stations zou nog eens twee jaar duren. Vooral in die eerste fase zullen die werkzaamheden ongetwijfeld hinder met zich meebrengen voor buurtbewoners.

Met name de bouw van het station Verboekhoven zal heel wat voeten in de aarde hebben. Zo zal een herenhuis daterend uit het begin van de twintigste eeuw onteigend moeten worden om een metrotoegang te bouwen langs de Lambermontlaan. Achterin hetzelfde huizenblok moet een vestiging van discountsupermarkt Lidl plaats ruimen voor de werfput. Nochtans had die winkel renovatie- en zelfs uitbreidingsplannen. “We onderhandelen momenteel met de betrokkenen om een oplossing voor hen te vinden,” zegt Elien De Swaef, woordvoerster van Beliris, het federale Brusselfonds dat de metrowerken financiert. “Het zijn de enige twee volledige onteigeningen die nodig zijn voor de nieuwe lijn. Daarnaast zijn enkele gedeeltelijke onteigeningen nodig, van stukjes tuin bijvoorbeeld.”

Een tweede werfput voor het station komt aan de andere kant van de Waelhemstraat. Daarvoor moet het containerpark van Schaarbeek, vroeger publiek toegankelijk, maar nu alleen gebruikt door de diensten van de gemeente, op de schop. Ook hier is nog niet duidelijk waar de activiteit kan worden voortgezet, maar de gemeente werkt aan een oplossing.

De onteigeningen blijven dus beperkt, maar ondertussen groeit de ongerustheid bij andere bewoners en eigenaars in de buurt. Her en der klinkt het verwijt dat de communicatie over de metrowerkzaamheden beter kan. De familie Duchenne kocht in 2014 een pand in de Leopold Couroublestraat. “Wij vroegen vervolgens een vergunning voor renovatiewerken en niemand heeft ons iets gezegd over de metrowerken,” vertelt vader Thierry. “In maart 2016 heeft Beliris dan contact gezocht en zijn ze komen kijken naar de staat van onze kelders. Maar ook toen is niets gezegd over een station, alleen over de metrotunnel, die op een diepte van dertig meter zou passeren. Vlak voor Kerstmis kwam dan een brief met de vraag of ze metingen kunnen komen uitvoeren…” Ondertussen is het duidelijk dat net achter het huis van de familie een grote werfput komt. “Wij vrezen dat trillingen ons pas gerenoveerde huis zullen beschadigen.”

Passerel
Andere omwonenden hebben vragen bij de inplanting van het station. Ondanks de naam Verboekhoeven komt dat niet ter hoogte van het gelijknamige plein (in de volksmond de Berenkuil), maar wel enkele honderden meter verder naar het oosten. Die keuze is ingegeven door de wil om de toekomstige metroreizigers overstapmogelijkheden te bieden met de belangrijke tramlijn 7 (ter hoogte van halte Demolder) en met een toekomstig GEN-station. Of dat er op korte termijn komt, is nog maar de vraag. De nieuwe treinhalte staat hoog op het verlanglijstje van het Brussels Gewest, maar lijkt geen prioriteit voor de spoorwegen. Die moeten immers flink besparen van de federale regering. Bovendien zou een nieuwe stopplaats voor S-treinen in Schaarbeek het IC-verkeer richting Namen en Luxemburg kunnen vertragen.

Ook als de treinhalte er (nog) niet zou komen, is het wel de bedoeling om het metrostation via een passerel over de spoorweg toegankelijk te maken vanaf de Voltairelaan. Daarvoor moet een akkoord gesloten worden met een bouwpromotor die daar twee braakterreinen zal bebouwen. Het station Verboekhoven zal daarnaast ook toegangen krijgen vanaf de Waelhemstraat, de Lambermontlaan en de Helmetsesteenweg. Eens de werfellende achter de rug, zal de ruime buurt zo beschikken over een snelle verbinding met het stadscentrum, Evere en Sint-Gillis.

Meer info over het metroproject en de geplande werken op de website metro3.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?