Drie mensen naar het ziekenhuis na CO-intoxicaties in Jette en Schaarbeek

© brandveilig.be
| Een CO-melder
Updated: 28-01-2020 - 12:33

In Jette en Schaarbeek zijn maandag vier mensen getroffen door CO-intoxicatie. Dat meldt de Brusselse brandweer. De slachtoffers in Jette moesten naar het ziekenhuis, een vrouw in Schaarbeek raakte bewusteloos.

In Jette zijn maandagavond drie personen naar het ziekenhuis gebracht met een CO-intoxicatie. Het was een technicus van Sibelga die omstreeks 19.00 uur de hulpdiensten verwittigde toen zijn CO-melder afging in een appartement op het Arthur Van Gehuchtenplein.

De man zette zelf de ramen in de flat open, waarna de hulpdiensten drie mensen naar het ziekenhuis brachten. Die bleken licht geïntoxiceerd. De gasteller en gasbrander in het appartement werden afgesloten en verzegeld.

Badkamer

In Schaarbeek raakte een vrouw bewusteloos door CO-vergiftiging. Ze werd om 22.00 maandagavond gevonden in haar badkamer. Toen de ambulanciers ter plaatse kwamen, ging hun CO-detector meteen af. In de badkamer werden daarop hoge CO-waarden gemeten.

De vrouw werd overgebracht naar het ziekenhuis terwijl het waterverwarmingstoestel in haar badkamer werd afgesloten. Die badkamer was ook bijna hermetisch afgesloten, zonder enige toevoer van verse lucht.

Basisregels

"Ik herhaal graag nog eens de basisregels voor het vermijden van een CO-vergiftiging", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw. "Een conform apparaat geplaatst en onderhouden door een erkende technieker, een correcte evacuatie van de verbrandingsgassen en aanvoer van verse lucht."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?