Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga

Justitiepaleis verloedert verder: 'Zeer aanzienlijke brandrisico's'

NLS
© BRUZZ
23/11/2025
Updated: 23/11/2025 17.34u

Bovenop een structureel gebrek aan onderhoud en een gesloten personeelsrestaurant, kampt het Brusselse Justitiepaleis ook met ernstige gebreken op vlak van brandveiligheid. Dat blijkt uit een document van de Brusselse brandweer en mailverkeer dat La Libre en intussen ook onze redactie konden inkijken. De FOD Justitie en de Regie der Gebouwen werken aan oplossingen.

Uit mailverkeer van eind augustus tussen de Brusselse brandweer en Brussels burgemeester Philippe Close (PS), de Regie der Gebouwen en de FOD Justitie, blijkt het Justitiepaleis te kampen met “ernstige brandveiligheidsproblemen.”

Die bevindingen kwamen er na meerdere bezoeken aan het gebouw door de brandweer. Zo is er sprake van een quasi volledige afwezigheid van brandcompartimentering. Dat brengt de brandveiligheid in het gedrang, zeker in combinatie met de grote ruimte-oppervlaktes binnen het Justitiepaleis en de aanwezigheid van brandbaar materiaal zoals papieren archieven en bewijsstukken.

Ook in het rijtje bemerkingen staan een zeer beperkte branddetectie, nooduitgangen die niet open bleken te zijn en brandblussers die ontbraken of niet periodiek werden gecontroleerd. Verder zouden meerdere preventiemaatregelen, die tien jaar geleden al gevraagd werden, nog steeds niet zijn uitgevoerd.

De brandweer heeft het dan ook over “zeer aanzienlijke risico’s, zowel voor dagelijkse gebruikers als voor onze eigen dienst bij eventuele interventies.”

Urgente ingrepen

De bevindingen van de brandweer komen overeen met een analyse van de FOD Justitie, zo blijkt uit een mail van vorige maand. De overheidsdienst geeft aan dat eind november, in kader van een actieplan omtrent brandveiligheid, al een studiebureau werd aangesteld om de uitdagingen op dat vlak in kaart te brengen. De conclusies en aanbevelingen van dat onderzoek verschenen in mei dit jaar.

Gezien de omvang van de nodige werkzaamheden, worden er budgettaire analyses uitgevoerd om te kijken welke maatregelen op korte of op middellange termijn genomen kunnen worden.

De meest urgente ingrepen betreffen onder meer de beveiliging van de archieven. Zo zullen archieven waarvan de bewaartijd is verstreken, vernietigd worden. Bepaalde documenten zullen overgebracht worden naar andere archieven, als blijkt dat ze niet essentieel zijn voor de dagelijkse werking in het gerechtsgebouw. Eind deze maand zou de toekomst van die documenten duidelijk moeten zijn.

Tegelijk bekijkt de Regie der Gebouwen of het mogelijk is om gecompartimenteerde opslagruimtes te implementeren. Een overheidsopdracht daaromtrent zou in het eerste semester van 2026 gepubliceerd worden. Afhankelijk van de voorstellen zouden die werken ten vroegste begin 2027 afgerond kunnen zijn.

Verder in de lijst geplande maatregelen staan onder andere een opknapbeurt van de huidige noodverlichting, de automatisering van de nooduitgangen en een grondig onderhoud van de brandcentrale in het gebouw. Tot slot zal de FOD Justitie de brandblussers controleren en zo nodig vervangen.

Toeval of niet: een magistraat van het arbeidsauditoraat voerde zondag een inspectie uit van het complex van het Justitiepaleis en zijn bijgebouwen. "De situatie van het complex en zijn bijgebouwen is problematisch. Enige tijd geleden werd een actieplan opgesteld om de ernstigste problemen op te lossen. De uitvoering moet worden versneld. Bovendien blijkt uit het inspectiebezoek van vandaag dat het actieplan moet worden aangevuld", klinkt het in een persmededeling.

Het arbeidsauditoraat is naar eigen zeggen "bezorgd" over het feit dat de arbeidsomstandigheden van de politieagenten van de DAB, de directie beveiliging van de federale politie, in bepaalde opzichten niet voldoen aan de welzijnsvoorschriften. In 2021 klaagden de agenten van de DAB die in het paleis werken al aan dat de hygiëne in hun lokalen in het justitiepaleis, in de kelders van het gebouw, te wensen overliet. Zo was er sprake van een muizenplaag en sijpelde er water binnen.


"In de loop van de komende week zal het arbeidsauditoraat de nodige contacten leggen om de betrokken instellingen opnieuw bijeen te brengen", gaat het auditoraat verder. "In dit dossier heeft het arbeidsauditoraat tot op heden geen gebruik gemaakt van de dwangmaatregelen waarin het sociaal strafwetboek voorziet. Het wil blijven streven naar een vrijwillige regularisatie van de situatie."