Delhaize opent nieuw distributiecentrum in Vorst: 'Nieuwe jobs, dichtbij voor Brusselaars'

© Belga
12/05/2025

Supermarktketen Delhaize heeft maandag haar nieuw distributiecentrum voor e-commerce in Vorst ingehuldigd. Hiermee verdubbelt de keten haar capaciteit voor online boodschappen, tot 50.000 bestellingen per week. "Na Audi, biedt dit opnieuw perspectief voor Vorst."

De uitbreiding kadert in de ambitie van de warenhuisketen om marktleider te worden in het ophalen van bestellingen in de winkel, waar Colruyt nu nog de grootste is. Inzake thuisbezorging is Delhaize reeds nummer één.

Het nieuwe distributiecentrum bevindt zich op de voormalige site van Lipton. Het ligt naast het station van Vorst-Zuid en is dus vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, maar ook via de weg of per fiets. Delhaize investeerde samen met vastgoedspeler Montea 53 miljoen euro in de site.

David Clarinval (MR), minister van Werk, onderstreept het belang van het centrum voor Brussel. "Ook in het Brussels Gewest ontstaan er nieuwe kansen op de arbeidsmarkt, met de creatie van vierhonderd jobs. Dit betekent dat ook Brusselaars, dicht bij huis, aan de slag kunnen. Vooral voor Vorst biedt dit perspectief, na het eerdere moeilijke nieuws rond Audi."

Delhaize beschikte al over een distributiecentrum voor e-commerce in Puurs, en regionale hubs in Gent en Luik. Vanuit dit nieuwe distributiecentrum zullen klanten uit onder meer de Brusselse rand sneller en efficiënter (minder kilometers) bediend kunnen worden.

Extra werkgelegenheid

De uitbreiding was nodig volgens Delhaize want nu moet men soms online bestellingen weigeren wegens te weinig capaciteit. Als Vorst op volle toeren draait, dan zullen er 400 arbeiders tewerkgesteld zijn.

Zij komen niet op de payroll van de supermarktketen, verduidelijkte de woordvoerder, maar werken voor een externe partner, in opdracht van Delhaize. "Dat is een gangbare praktijk in de sector".

In het distributiecentrum, vier voetbalvelden groot, is het volledige assortiment van de supermarktketen terug te vinden. Dag en nacht zijn personeelsleden er in de weer om boodschappen klaar te zetten die dan worden opgehaald voor levering aan huis of in een van de 120 afhaalpunten.

E-commerce groeide sinds de coronaperiode met twee cijfers, dus minstens 10 procent per jaar, verklaarde Jennifer Nemry, VP e-commerce bij Delhaize, maandag. Sinds de keten het ophalen van boodschappen vorige maand volledig gratis maakte, werd een groei genoteerd van 20 procent.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni