De Franse fietsgroep Rebirth zal 80 procent van de noodlijdende Brusselse fietsbouwer Cowboy overnemen. Dat zegt CEO Grégory Trebaol van Rebirth donderdag in de Franse krant Le Figaro. Met de overname door Rebirth zijn de oorspronkelijke aandeelhouders en crowdfunders, die samen in Cowboy investeerden, zo goed als al hun geld kwijt.
©
Cowboy via Facebook
| De voorbije jaren haalde Cowboy in verschillende rondes meer dan 100 miljoen euro op. Voor al dat geld houden de oorspronkelijke investeerders nu amper 20 procent van het bedrijf over.
Franse partner neemt 80 procent van geplaagde fietsbouwer Cowboy over
De deal is medio oktober voorzien en Rebirth zal 15 miljoen euro investeren om Cowboy opnieuw op de rails te krijgen, aldus de krant. "We gaan 80 procent van Cowboy overnemen, de fabrikant van geconnecteerde e-bikes met een zeer strakke look", zegt Trebaol.
"We kunnen bevestigen dat de gesprekken met Rebirth zeer positief vooruitgaan. We verwachten de deal medio oktober te sluiten. Op dat moment zullen we alle details formeel communiceren", reageert een woordvoerder van Cowboy op het nieuws.
"Tot dan kunnen sommige aantallen en cijfers nog veranderen. Wat vandaag van belang is, is dat Cowboy een sterkere basis heeft en op de lange termijn stabiel wordt met de hulp van onze partners", klinkt het.
Met de overname door Rebirth zullen de oorspronkelijke aandeelhouders en crowdfunders, die samen in Cowboy investeerden, zo goed als al hun geld kwijt zijn. De voorbije jaren haalde Cowboy in verschillende rondes meer dan 100 miljoen euro op. Voor al dat geld houden de oorspronkelijke investeerders nu amper 20 procent van het bedrijf over. Omgerekend gaat het om 3,7 miljoen euro aangezien Rebirth met 15 miljoen 80 procent kon verwerven.
Lagere productiekost
Cowboy werkt al samen met Rebirth. Het Franse bedrijf monteert de Cowboy-fietsen en midden augustus zei de Brusselse fietsbouwer dat er met hen gewerkt wordt aan een overeenkomst als nieuwe financiële partner. Rebirth heeft nu fietsmerken als Peugeot, Gitane en Solex in de portefeuille.
"Dit jaar zal het bedrijf nog 8 tot 10 miljoen euro verlies maken bij een omzet van 20 tot 22 miljoen euro", aldus Trebaol. "Maar de omzet zou moeten stijgen naar 40 miljoen euro in 2027, het jaar waarin we break-even zullen draaien."
Rebirth wil de productiekost van een Cowboy doen zakken, bijvoorbeeld door de aankoop van banden te centraliseren voor alle merken van de groep. Ook wordt gedacht aan het gebruik van meer standaardonderdelen, terwijl Cowboy van bij de start alles zelf ontwikkelde. "We moeten 2 miljoen euro kunnen besparen", aldus de CEO.
Lange levertijden
Er rijzen al langer vragen over de financiën van Cowboy. In augustus vond het bedrijf nog een kortetermijnfinanciering en kondigde het de plannen voor een overeenkomst met Rebirth aan.
In het deze maand gepubliceerde jaarverslag 2024 viel te lezen dat Cowboy "op korte termijn" failliet kan gaan, indien er "in de komende weken" geen stevig vooruitzicht is op bijkomende substantiële financiering. Cowboy zag in 2024 de omzet bijna 36 procent krimpen naar 21,7 miljoen euro bij een exploitatieverlies dat steeg naar 21 miljoen euro.
Hierbij is er ook sprake van lange levertijden voor fietsen en wisselstukken. En Cowboy kampt ook met een terugroepactie van fietsen van het model 'Cruiser ST' (Edition MR). Bij de fiets zonder horizontale buis is er een gevaar op kaderbreuk.
Lees meer over: Brussel , Economie , cowboy bikes , Rebirth
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.