Terwijl meer dan 10.000 hotels in Europa zich verenigen in een juridische actie tegen het boekingsplatform Booking.com, groeit ook in Brussel de wil om de controle over boekingen terug te winnen. Kortingen, flexibele voorwaarden en exclusieve voordelen moeten klanten overtuigen om rechtstreeks via de hotelwebsite een of meerdere kamers te reserveren.
©
Photonews
| Brusselse hotels spelen de laatste jaren volop in op de mogelijkheid om meer directe boekingen te genereren op hun eigen voorwaarden.
Kortingen of gratis ontbijt: Brusselse hotels lokken klanten weg van boekingsplatformen
Hotels uit heel Europa eisen compensatie van Booking.com. Het grootste boekingsplatform - dat zo'n 70 procent van de Europese hotelboekingen voor zijn rekening neemt - hanteerde 20 jaar lang prijsbeperkingen, die volgens de Europese hotelfederatie miljoenen hebben gekost.
Centraal staat de clausule die hotels verbood om op hun eigen website lagere prijzen aan te bieden dan die op Booking.com. Het platform wilde zo vermijden dat klanten ergens anders betere deals vonden en het platform alleen gebruikten om te zoeken.
Die zogenaamde 'pariteitsclausule' is in België verboden sinds 2018. In september 2024 tikte ook het Europees Hof van Justitie Booking.com op de vingers. De prijsrestricties zijn volgens het Hof “onnodig” en kunnen “de concurrentie beperken”, zo bericht De Tijd.
Brusselse hotels stippelen eigen beleid uit
Volgens Hotrec, de Europese koepel van hotelfederaties, had Booking.com in 2024 een marktaandeel van 71 procent van alle online hotelboekingen in Europa. “De platformen zijn incontournable. Maar het is belangrijk dat geen enkele partij een dominante positie inneemt," zegt Rodolphe Van Weyenbergh van de Brussels Hotel Association.
Volgens hem is het essentieel dat hotels zelf controle houden over hun prijsbeleid. “Hotels moeten volledige controle hebben over hun prijzen, zodat ze rechtstreeks aan de klant kunnen tonen wat het meest interessant is."
Ook stelt hij vast dat rechtstreeks reserveren via de hotelwebsite voor hotels én hun klanten de meeste voordelen opleveren. Er zijn dan geen commissies aan de bemiddelaar en hotels kunnen ook gemakkelijk met de klanten in contact treden. "Zo kunnen hotels zelf hun beste voorwaarden aanbieden, zonder extra kosten voor tussenpersonen.”
Brusselse hotels spelen de laatste jaren volop in op de mogelijkheid om meer directe boekingen te genereren op hun eigen voorwaarden. Ze koppelen daar vaak bijzondere voordelen aan. Zo geeft het Meininger Hotel gezinnen 15 procent korting, inclusief ontbijt en laagsteprijsgarantie als ze via de website boeken. The Hoxton biedt bij directe boeking gratis de mogelijkheid voor een vroege check-in, late check-out en flexibele annulering. Ook The Dominican lokt klanten met kortingen en soepelere voorwaarden.
'Zichtbaar zijn waar mensen zoeken'
Opvallend is ook de digitale strategie van The Hotel Brussels, beheerd door hotelvastgoedeigenaar Pandox. Het hotel lanceerde Google-advertenties met realtime prijzen en directe boekingslinks. “We moeten zichtbaar zijn waar mensen zoeken naar kamers of reizen en dat is in de eerste plaats Google. Daar willen we dus voluit op inzetten," zegt Willem Van der Zee, die zeven Brusselse luxehotels onder de Pandox-koepel beheert, waaronder The Hotel en Hilton Grand Place. Die strategie leidde tot meer verkeer naar de website en een duidelijke stijging van het aantal directe boekingen.
“We moeten zichtbaar zijn waar mensen zoeken naar kamers of reizen en dat is in de eerste plaats Google."
General manager Pandox
Hotels diversifiëren zonder platformen de rug toe te keren
Toch ziet Van der Zee de opmars van directe boekingen niet als een strijd tegen 'Online Travel Agents' (OTA’s) zoals Booking.com of Expedia. Het is volgens hem geen of-of-verhaal, maar een en-en-aanpak. “Ook Online Travel Agents blijven een belangrijk onderdeel van onze strategie.”
Bovendien verschilt de rol van boekingsplatformen per hotel, zoals Van der Zee duidelijk maakt met een voorbeeld: “Het Hilton Grand Place krijgt veel meer directe boekingen dan bijvoorbeeld een ander hotel dat minder prominent gelegen is.” Grote merken op centrale locaties trekken makkelijker rechtstreeks verkeer aan. Voor kleinere of minder zichtbare hotels blijven boekingsplatformen voorlopig onmisbaar.
'Miljoenen aan schade'
Hoewel veel Brusselse hotels hun weg wel weten te vinden mét of zonder Booking.com, klinkt de oproep om recht te zetten wat in het verleden gebeurd is, steeds luider op Europees niveau. “Hotels in Europa zijn jarenlang geconfronteerd met oneerlijke voorwaarden en buitensporige kosten,” zegt Hotrec-voorzitter Alexandros Vassilikos. “Dit is het moment om daar samen een punt van te maken.”
"Hotels in Europa zijn jarenlang geconfronteerd met oneerlijke voorwaarden en buitensporige kosten."
Hotrec-voorzitter
De betrokken hotels vragen een vergoeding voor de schade die ze zeggen te hebben geleden tussen 2004 en 2024, vooral door hoge commissies en een gebrek aan vrijheid om een eigen prijzenbeleid te hanteren. Volgens Hotrec loopt die schade op tot honderden miljoenen euro’s.
Hoeveel Belgische hotels zich al bij de claim hebben aangesloten, is voorlopig niet bekend. Wel steunen Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Horeca Wallonië het initiatief, samen met zo’n dertig andere nationale hotelverenigingen in Europa. Hotels die willen deelnemen aan de claim moeten zich uiterlijk op 29 augustus registreren.
Lees meer over: Brussel , Economie , Brusselse hotelsector , Brussels Hotel Association , booking.com
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.