Als gevolg van de cyberaanval op een externe dienstverlener moesten er ook zondag op Brussels Airport vluchten worden geschrapt. De problemen raken niet opgelost. Ook maandag zullen er heel wat vertrekkende vluchten geschrapt worden. Dat meldt woordvoerster Ihsane Chioua Lekhli zondag.
©
DVLKO
| De technische problemen zijn een gevolg van een cyberaanval bij de externe dienstverlener van de check-in- en boardingsystemen en zorgen ook zondag voor grote drukte op de luchthaven.
Cyberaanval Brussels Airport: vluchten geschrapt, ook maandag hinder verwacht
Het gaat om ongeveer 17 procent van alle vertrekkende vluchten vandaag, aanvankelijk liet de luchthaven weten dat de helft zou worden geschrapt, maar dat blijkt niet nodig.
Er is extra personeel opgeroepen, maar de problemen zullen zeker nog een impact hebben op de activiteiten aangezien er nog altijd handmatig ingecheckt moet worden. Zo verwacht de luchthaven opnieuw, net als zaterdag, lange wachttijden en vertragingen. Zicht op een termijn voor een oplossing is er nog niet.
Brussels Airport raadt passagiers aan om de status van hun vlucht na te kijken voor ze naar de luchthaven komen en enkel naar de luchthaven te komen als hun vlucht bevestigd is. Wie een vlucht heeft, komt best op tijd naar de luchthaven: twee uur op voorhand voor Schengenvluchten en drie uur op voorhand voor vluchten buiten de Schengenzone.
Cyberaanval
Net als meerdere andere Europese luchthavens heeft Brussels Airport sinds vrijdagavond te maken met technische problemen bij de check-in- en boardingsystemen, door een cyberaanval bij een externe dienstverlener, het Amerikaanse bedrijf Collins Aerospace, dat actief is in verschillende domeinen van de lucht- en ruimtevaarttechnologie.
Om te lange wachtrijen en laattijdige annuleringen te voorkomen, was aan de luchtvaartmaatschappijen gevraagd om zondag 50 procent van de 257 geplande vertrekkende vluchten te schrappen. Dat zijn er uiteindelijk maar 50 geworden.
Ook maandag zal er hinder zijn op de luchthaven. Brussels Airport heeft de luchtvaartmaatschappijen gevraagd om de helft van de geplande, vertrekkende vluchten te annuleren. Collins Aerospace kan immers nog geen nieuwe, veilige versie van het check-insysteem aanleveren.
Pen en papier
Net als zaterdag is tot nader order enkel manuele check-in en boarding mogelijk, met pen en papier. "Op zaterdag heeft dit tot nu toe geleid tot de annulering van 17 vertrekkende vluchten en het omleiden van 4 vluchten, en vertragingen op het grootste deel van de vertrekkende vluchten", zo meldde Brussels Airport gisteravond.
Ook zondagochtend is het, net als zaterdag, erg druk op de luchthaven door de storing, met lange wachtrijen voor de check-in, zo kan BRUZZ vaststellen. De technische problemen hebben zaterdag al voor vertragingen, afgeschafte vluchten en lange wachtrijen in de vertrekhal gezorgd.
Overmacht
Bij een geschrapte vlucht hebben gedupeerden recht op ofwel een gratis alternatieve vlucht naar hun reisbestemming, ofwel een terugbetaling als de reiziger beslist om van zijn of haar reis af te zien. Dat bevestigt consumentenorganisatie Testaankoop.
Of dat nu ook zal gebeuren, is nog niet geheel duidelijk. De luchtvaartmaatschappijen zouden in dit specifieke geval geen compensatie verschuldigd zijn omdat er sprake is van een onvoorziene situatie en dus overmacht.
Reizigers die moeten wachten op hun vlucht omdat die vertraging heeft opgelopen, hebben wel recht op bijstand, bijvoorbeeld in de vorm van versnaperingen.
Als ze een nacht in de omgeving van de luchthaven moeten doorbrengen, moet de luchtvaartmaatschappij ook hotelaccommodatie voorzien.
Lees meer over: Brussel , Economie , Brussels Airport , Brussels Airlines , cyberaanval
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.