© Saskia Vanderstichele

Handelaars starten solden met fikse korting maar lage verwachting

© BRUZZ
02/01/2018

Online lijkt het tegenwoordig (bijna) altijd koopjestijd. Vanaf woensdag regent het een maand lang ook in de winkels opnieuw kortingen. Solden pal in de kerstvakantie: da's veel volk en dus blije handelaars? "Mensen geven almaar minder geld uit aan kledij."

Het voorbije seizoen was niet bijster goed en de komende maand liggen de verwachtingen in dezelfde negatieve lijn. Niet voetbalclub Anderlecht is waarover we het dan hebben maar de zelfstandige kledinghandelaars. Die mogen vanaf woensdag net als de grote(re) ketens weer afprijzen.

De wintersolden beginnen midden in de kerstvakantie. "Da's een opsteker en als het weer meezit (lage temperaturen, nvdr) wordt er meer verkocht. Maar in het algemeen zijn de verwachtingen niet zo heel goed", zegt Isolde De Langhe van sectorfederatie Mode Unie.

Het was een warme herfst en winter. Veel kleding bleef in de rekken hangen. Drie tot vier op de tien winkeliers vreest volgens Mode Unie en NSZ, een andere sectorvereniging, komende maand minder te verkopen dan vorig jaar in januari.

Zonder solden ontstaat er een race to the bottom

Isolde De Langhe, sectorfederatie Mode Unie

Toch is het belangrijk dat er solden zijn, meent De Langhe. "De solden en bijhorende sperperiode (een maand voor de solden zijn afprijzingen niet toegestaan, nvdr) zorgen er mee voor dat de zelfstandige detailhandel niet helemaal platbrandt."

Hoezo? Zonder solden kan je altijd kortingen geven. "Een race to the bottom ontstaat", zegt De Langhe. "Je verkoopt dan vaker met verlies en je marges worden kleiner." Lees: grote ketens overleven, de kleintjes gaan er tussenuit. "In Nederland, waar zo'n model bestaat, blijven er nog maar weinig zelfstandige detailzaken over", zegt De Langhe. "Daarom dat veel Nederlanders graag in België komen shoppen, waar het aanbod nog diverser en breder is."

'Gevaarlijke' solden

Al vreest men ook hier een Nederlands scenario. NSZ noemt de huidige koopjes zelfs 'gevaarlijk'. Of toch die waarbij er zeer hoge kortingen worden gegeven. Op grond van een rondvraag stelt het syndicaat dat vele winkels zich genoodzaakt voelen snel 40 procent of meer korting te geven. Om de concurrentie bij te blijven. Maar dat zet dus die marges onder druk.

Mode Unie ziet echter een ander beeld. Ook een rondvraag leert hen dat velen het aanvankelijk toch bij de traditionele 30 procent korting houden. Niettemin lijken beide verenigingen het over een zaak eens: sperperiode en solden zijn indien goed uitgevoerd een goed instrument om een succesvolle prijsstrategie te voeren. Maar zelfstandige winkeliers hebben het vandaag niet makkelijk. En vrezen dus deze periode slechter te doen dan vorig jaar.

Het aankoopgedrag van consumenten is veranderd. Zij geven vandaag liever geld aan reizen of eten dan aan kleding

Isolde De Langhe, sectorfederatie Mode Unie

Anders consumeren

Dat het overigens niet enkel de prijzenoorlog is die hen zorgen baart, maakt dat de druk op de handelaars van meerdere kanten komt. Of toch zeker op de kledingwinkels. Want als Mode Unie aan haar leden vraagt waarom ze een inkomstendaling vrezen, geven die naar eigen zeggen almaar vaker aan dat mensen vandaag veel minder hechten aan materiële zaken.

"De markt vandaag is niet meer de markt van tien jaar geleden. Het aankoopgedrag van consumenten is veranderd. Zij geven vandaag liever geld aan reizen of eten dan aan kleding", stelt Mode Unie vast. Of gaat u morgen toch in de rekken naar een buitenkansje snuisteren?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni