analyse

Heel het Brussels parlement plots voor schone lucht

© Photonews
| Brussels parlement unaniem voor schone lucht.

In het Brussels parlement is vrijdagvoormiddag het voorstel van resolutie 'Schone Lucht' besproken. Deze resolutie vraagt de Brusselse regering om een hele reeks maatregelen om de luchtkwaliteit in ons gewest te verbeteren. En de tijd dringt, want eerder deze week werd Brussel nog op de vingers getikt door Europa. Opvallend, in alle tussenkomsten wordt gepleit voor de resolutie schone lucht. Het was ooit anders. 

“Vandaag is het een belangrijke dag”, zo begon Brussels parlementslid Annemie Maes (Groen) haar tussenkomst. Zij is één van de indieners van de resolutie. Vier jaar geleden sneed Maes het thema al aan in het Brussels parlement. "En als ik die tussenkomst van toen lees, is die nog altijd even actueel," zegt ze aan BRUZZ. "Toen was het al geweten dat we met een luchtprobleem zaten, alleen werd dat toen door de regering weggelachen.”

Onze voornaamste kritiek op het beleid van deze regering is de late en vooral trage invoering van de Lage Emissiezone (LEZ). "Enkel een LEZ is onvoldoende, ook het aantal auto's in de stad moet verminderen. De resolutie vraagt daarom dat de regering snel werk maakt van een vermindering van het aantal voertuigen op fossiele brandstoffen en dat er concrete maatregelen komen voor een ‘modal shift’: veilige voet- en fietspaden en meer aanbod van proper openbaar vervoer," alsnog Maes. 

'Meer metro'

Voor Els Ampe (Open VLD) mocht de resolutie verder gaan. Ze pleit voor een metro tot in alle hoeken van Brussel en zelfs tot in de Rand. "De duizenden auto's die elke dag rondrijden vervangen door een elektrisch aangedreven metro. Wie kan daar nu tegen zijn?" aldus Ampe. Over de salariswagens die mee verantwoordelijk zijn voor de slechte luchtkwaliteit echter geen woord. 

Ook de groenen kregen hier een veeg uit de pan. "In de vorige legislatuur werden ruim 300 nieuwe dieselbussen aangekocht en dit met een groene staatssecretaris op mobiliteit." (Mobiliteit werd gedeeld tussen Brigitte Grouwels (CD&V) en Bruno De Lille (Groen), nvdr)

'Resolutie net voor verkiezingen is een zwaktebod'

"N-VA zal de resolutie steunen," zegt Liesbet Dhaene, “maar als ik kijk naar de partijen die resolutie hebben ingediend, gaat het over partijen die in een Brusselse regering hebben gezeten of er nog in zitten. En nu zo voor de verkiezingen deze resolutie goedkeuren is een zwaktebod."

Ook Dhaene heeft kritiek op de groene ministers in de vorige regering. Zo hekelt Dhaene dat het masterplan voor elektrische auto’s dode letter is gebleven. Verder blijft de vergroening van de autofiscaliteit uit. “We halen in Brussel niet eens de Europese waarden luchtkwaliteit in elk van de 19 gemeenten. Het is niet voldoende om goede bedoelingen te hebben." besloot ze. 

Politieke recuperatie?

Alle partijen, Nederlandstalig en Franstalig, links en rechts zijn voor de resolutie. En voor iedereen mag het zelfs wat meer zijn, afgaande op de tussenkomsten. Dat is op z’n minst opvallend.

Wellicht zit burgerbeweging Café Filtré daar voor iets tussen, de organisatie die luchtkwaliteit op enkele weken helemaal bovenaan de politieke agenda katapulteerde. Een thema dat de groenen vervolgens een overwinning bezorgde bij de gemeenteraadsverkiezingen. En dus smeden alle partijen het ijzer als het warm is.

De bal ligt nu in het kamp van de Brusselse regering die, met een sterk signaal van het parlement, weinig kanten uit kan. 

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Omdat het Gewest al meermaals door Europa op het matje werd geroepen, is activistisch advocatencollectief ClientEarth begonnen met een rechtszaak waarvan de pleidooien in november 2017 beginnen. Burgercollectieven als BruxselAir en Schone Lucht Brussel organiseren sensibiliseringsacties, en in hun zog zijn politici er ook steeds meer mee begaan.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?