Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Interview met Stef Willems van VIAS.

Dodelijk ongeval met stepper op Renbaanlaan: 'Roekeloos rijgedrag strenger bestraft'

LV
30/09/2025

Dit weekend kwam een stepper om het leven bij een ongeval op de Renbaanlaan in Elsene. Opvallend genoeg gebeurde op exact dezelfde plek twee jaar geleden hetzelfde: ook toen werd een meisje op een step aangereden door een chauffeur onder invloed. Het drama doet opnieuw vragen rijzen over hoe streng verkeersdaders worden aangepakt.

Naar aanleiding van het ongeval twee jaar geleden werd de strafbepaling doding in het verkeer afgelopen zomer toegevoegd aan het wetboek. Daarmee wil justitie duidelijk maken dat roekeloos gedrag achter het stuur meer is dan een ongeluk.

“Men wil erkenning geven aan de slachtoffers,” zegt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS. “In dit soort zaken gaat het vaak niet over een spijtig ongeval, maar over bestuurders die gedronken hebben of onder invloed van drugs rijden. Hun gedrag heeft geleid tot de dood. Dat is iets anders dan pech.”

Aanvankelijk lag de term doodslag op tafel, maar dat bleek juridisch moeilijk. “Doodslag impliceert intentie,” verduidelijkt Willems. “En meestal is er geen intentie om te doden, maar wel roekeloos gedrag. Vandaar de keuze voor doding in het verkeer. Zo wordt duidelijk: dit is niet zomaar een accident, maar er staan ook strengere straffen tegenover.”

Vluchtmisdrijf: 'Bijna één op vijf'

Het ongeval van dit weekend ging bovendien gepaard met vluchtmisdrijf. Volgens cijfers van VIAS gebeurde dat vorig jaar in Brussel bij 767 ongevallen met gewonden. “Dat betekent dat bij 19 procent van alle ongevallen met slachtoffers in Brussel sprake is van vluchtmisdrijf,” zegt Willems. “Dat ligt hoger dan het nationale gemiddelde van 12 procent.”

Volgens hem is het fenomeen niet exclusief Brussels. “We zien dit in alle grote steden: in Luik, Antwerpen en Gent schommelt dat ook rond 20 procent. In steden voelen bestuurders zich anoniemer en denken ze dat ze kunnen verdwijnen. Maar dat is schijn. In Brussel zijn er steeds meer camera’s. Het goede nieuws is dat 86 procent van de daders uiteindelijk geïdentificeerd wordt, en dat cijfer stijgt jaar na jaar.”

'Meer controles werken beter dan zware straffen'

De vraag blijft of strengere straffen effectief levens redden. “Op het moment dat iemand onder invloed rijdt, is die zelden bezig met de straf die hem te wachten staat,” zegt Willems. “De echte impact zit aan het begin van de keten: sensibilisering, meer controles, en vooral de pakkans vergroten. Daar maken we het verschil.”

Toch noemt hij de nieuwe wetgeving belangrijk als maatschappelijk signaal. “Het toont dat we dit gedrag niet zomaar als een ongeluk zien. Het geeft slachtoffers erkenning en zorgt ervoor dat rechters strengere straffen kunnen opleggen. Maar wie levens wil redden, moet inzetten op preventie.”