Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Kabinet Alain Maron

| De aftredende Brusselse ministers Barbara Trachte (Ecolo), Alain Maron (Ecolo) en Elke Van den Brandt (Groen) tijdens de voorstelling van de tweede cyclus van de Green Deal Duurzame Logistiek.

Brusselse 'Green Deal Logistics' verenigt 85 bedrijven voor duurzame mobiliteit

© Belga
04/09/2025

Leefmilieu Brussel en Brussel Mobiliteit lanceren donderdag de tweede cyclus van de Green Deal Duurzame Logistiek. Het initiatief in het kader van de Shifting Economy brengt publieke en private actoren samen met als doel de stedelijke logistiek minder vervuilend, efficiënter en duurzamer te maken. Na het succes van de eerste cyclus, die 63 ondertekenaars samenbracht, nemen nu 85 publieke en private ondernemingen deel aan de dynamiek.

Elke dag rijden ongeveer 16.000 vrachtwagens en 30.000 bestelwagens door de straten van Brussel. Samen veroorzaken ze bijna een derde van de broeikasgasuitstoot van het wegvervoer en ook een belangrijk deel van de geluidsoverlast en luchtvervuiling.

De Green Deal Logistiek werd gelanceerd in april 2023 en bracht publieke en private actoren samen rond een gemeenschappelijk doel: de Brusselse logistiek minder vervuilend, stiller en efficiënter maken. En tegelijkertijd de competitiviteit en economische veerkracht van ondernemingen versterken.

Vier pijlers

De 85 ondertekenaars die intekenden voor de tweede cyclus engageren zich om te werken rond de vier grote pijlers van duurzame logistiek: klanten en partners sensibiliseren voor de impact van transport, het aantal afgelegde kilometers verminderen, overschakelen naar koolstofarme transportmodi (fiets, waterwegen, spoor) en inspelen op schone technologieën (elektrische voertuigen, waterstof).

Tot de ondertekenaars behoren bedrijven zoals AB InBev, IKEA, Proximus en Colruyt, maar ook fietslogistieke coöperaties zoals Urbike en Cargo Velo, ziekenhuizen, overheden en sleutelactoren zoals de Haven van Brussel.

De eerste cyclus resulteerde onder meer in meer dan een miljoen vermeden kilometers goederenvervoer, een sterkere inzet op fietskoerierlogistiek, de oprichting van twaalf stedelijke logistieke hubs en meer dan 150.000 kilometer afgelegd met elektrische vrachtwagens.

‘Diepe transformatie’

Brussels minister van Klimaattransitie en Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) vindt het aanmoedigen en ondersteunen van duurzame logistiek essentieel voor een gezondere, veiligere en aangenamere stad. "Het groeiende succes van de Green Deal toont aan dat er een diepe transformatie aan de gang is, dankzij het collectieve engagement van Brusselse ondernemingen en instellingen", zegt hij.

Voor Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zijn goederen essentieel voor de goede werking van onze stad. "Om tegemoet te komen aan de klimaatuitdagingen en de levenskwaliteit in de stad te verbeteren, moeten we goed nadenken over alternatieve manieren om die goederen te verplaatsen. Deze Green Deal illustreert die paradigmaverschuiving: door in te zetten op stedelijke hubs, binnenvaart en spoor, fietskoeriers en propere voertuigen, bouwen we aan een efficiëntere, duurzamere en veiligere logistiek voor iedereen", reageert ze.

"Het succes van deze Green Deal Logistiek bewijst de wil van bedrijven en overheden om de economische transitiepolitiek voort te zetten die werd opgezet in het kader van de Shifting Economy", besluit Barbara Trachte (Ecolo), Brussels staatssecretaris voor Economische Transitie.