Het treinstation Brussel-Luxemburg in de Europese wijk NMBS S-trein stoptrein

| Het treinstation Brussel-Luxemburg in de Europese wijk.

Aanbod S-treinen breidt uit, 'communicatie moet beter'

JP
© BRUZZ
21/04/2024

Vanaf juni 2025 rijdt de S4-trein van Aalst naar Louvain-la-Neuve twee keer per uur. Dat zegt minister Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie Mobiliteit. Later dit jaar en in de loop van 2025 zijn er nog meer uitbreidingen gepland van de dienstverlening van de S-trein in en rond Brussel.

De uitbreiding van het netwerk S-treinen valt te rechtvaardigen, want sinds het begin van de legislatuur is het treingebruik binnen Brussel in het weekend met 15 procent gestegen. Dat zegt minister Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie Mobiliteit van het Brusselse parlement op 16 april.

Vooral de kleinere stations kennen een toename. Als je de vijf grote Brusselse stations, zoals de Noord-Zuidverbinding, Schuman en Brussel-Luxemburg niet meetelt, is het aantal instappende reizigers tussen 2019 en 2023 namelijk fors gestegen: met name 80 procent.

Van den Brandt wees op geplande verbeteringen voor de dienstregeling op lijn S4 vanuit Aalst. Die lijn verbindt, binnen Brussel, Jette met de Europese wijk - de halte Schuman - in elf minuten. Momenteel rijdt deze lijn slechts eenmaal per uur en alleen op weekdagen. Die trein zal voortaan doorrijden naar Louvain-la-Neuve en ook in het weekend rijden.

Nachtaanbod

Bovendien zal vanaf eind dit jaar meer nachtelijke dienstverlening beschikbaar zijn op het S-netwerk van Brussel. Vanaf december 2024 zullen op vrijdag- en zaterdagavonden de laatste treinen vertrekken vanaf het Centraal Station tussen 00.56 uur en 01.52 uur. Het gaat om de lijnen S1 (Nijvel - Brussel - Mechelen) S2 ('s-Gravenbrakel - Brussel - Leuven) S8 (Zottegem - Brussel - Ottignies - Louvain-la-Neuve) en S10-diensten (Dendermonde - Brussel - Aalst).

'Communicatie moet beter'

Brussels parlementslid Anne Charlotte d'Ursel (MR) merkt op in haar reactie dat een echte evolutie van het aantal reizigers pas zichtbaar is bij een vergelijking van de afgelopen tien jaar. Ook over de uitbreiding van het netwerk klinkt ze kritisch. "In het plan Good Move staat de ambitie om vier treinen per uur per richting op het S-netwerk aan te bieden."

Ook geeft ze aan dat de communicatie over de S-treinen nog beter moet. Ze merkt op dat het voor reizigers niet altijd even eenvoudig is om over te stappen tussen MIVB en de S-trein. "Onze fractie heeft voorgesteld om de vertrektijden van de treinen ook op de borden van de MIVB te tonen."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni