Een meetpunt in de Vleurgatsesteenweg in Elsene toont de net geregistreerde snelheden van voorbijrijdende voertuigen.

| Volgens Edward Landtsheere was er een sterke stijging van het aantal verkeersinbreuken in Brussel omdat het Gewest meer heeft ingezet op flitscontroles en de tolerantiemarges heeft ingeperkt.

Aantal overtredingen in verkeer stijgt met 30 procent in Brussel

TB
© Belga - BRUZZ
21/04/2025

Er zijn in Brussel vorig jaar een pak meer verkeersovertredingen vastgesteld, dat meldt de FOD Justitie. Het gaat om een stijging van 31 procent, goed voor ruim 550.000 vastgestelde overtredingen. Die trend is ook merkbaar in Wallonië, in Vlaanderen is het aantal verkeersinbreuken net licht gedaald.

De FOD Justitie verzamelt elk jaar cijfers over de verkeersovertredingen, -boetes en processen-verbaal. Uit die cijfers blijkt dat het aantal vastgestelde overtredingen in 2024 is toegenomen met ruim 7 procent, van 6,5 miljoen in 2023 naar ruim 6,9 miljoen vorig jaar. In 2022 lag het aantal nog op 6,2 miljoen.

Vlaanderen spant met bijna 4,4 miljoen vastgestelde overtredingen nog altijd de kroon, goed voor 63 procent van het totaal. Maar het zijn Brussel en vooral Wallonië die verantwoordelijk zijn voor de toename in 2024. In Vlaanderen daalt het aantal vastgestelde overtredingen sinds 2022 licht, terwijl ze in het Waals Gewest in diezelfde periode met maar liefst 44 procent zijn gestegen. In Wallonië werden er vorig jaar 44 procent meer overtredingen vastgesteld dan in 2022, in Brussel ging het om een toename met 31 procent.

Het Brussels Gewest was daardoor vorig jaar goed voor 8 procent van alle geregistreerde verkeersovertredingen, wat neerkomt op zo’n 550.000 gevallen.

Inhaalbeweging

Er zijn voor die opmerkelijke evolutie twee verklaringen, legt Edward Landtsheere van de FOD Justitie uit. Wallonië en Brussel zijn aan een forse inhaalbeweging bezig en hebben de jongste jaren veel meer flitspalen geplaatst. Bovendien golden er voorheen brede tolerantiemarges, die de jongste jaren zijn afgebouwd. In Vlaanderen bestond dat fenomeen veel minder. Daarnaast bestraffen veel Vlaamse gemeentes kleine overtredingen met GAS-boetes. Dat systeem kennen Brussel en Wallonië niet.

Snelheidsovertredingen, de oorzaak bij 1 op de 3 verkeersdoden, blijven de nummer 1 verkeersinbreuk. De politie handelt de meeste verkeersovertredingen - ongeveer 93 procent - automatisch af met een onmiddellijke inning, en in 93 procent van die gevallen was er overdreven snelheid in het spel.

Pakkans

De pakkans is de afgelopen jaren wel groter geworden, stelt de FOD Justitie vast. "We plukken de vruchten van eerder gedane investeringen zoals meer trajectcontroles, mobiele camera's en de nauwe samenwerking met politiediensten", klinkt het. Zo is het aantal overtredingen dat door een mobiele camera is vastgesteld met 10 procent toegenomen tussen 2023 en 2024. Ook de afschaffing van de tolerantiemarges op de snelwegen speelt mee in de hogere pakkans.

Hetzelfde geldt voor de identificatie van bestuurders. Ongeveer een derde van de verkeersovertredingen gebeurt met een bedrijfswagen, waarvan er in heel België zowat 626.000 rondrijden. Bedrijven die een verkeersboete krijgen, moeten het gerecht laten weten wie er op het moment van de overtreding achter het stuur zat, anders riskeren ze een boete. Maar in 2022 gebeurde dat toch maar in 57 procent van de gevallen. Dat nam in 2023 en 2024 toe tot ongeveer 75 procent.

In het voorjaar van 2023 werd de boetebrief voor ondernemingen aangepast. Sindsdien wordt duidelijk gewaarschuwd dat bedrijven die de bestuurder niet identificeren, een minnelijke schikking van 500 euro riskeren. Bovendien werd de mogelijkheid voor de onderneming om de verkeersboete zelf te betalen, geschrapt, en krijgt de bestuurder na de identificatie een aparte brief met een betaaluitnodiging.

20250421_grafiek_verkeersovertredingen_justitie_91a156ef-knipselgrafiek1.jpg

Belga image

| Het Brussels Gewest was in 2024 goed voor 8 procent van de vastgestelde verkeersovertredingen in België, zo'n 550.000 in totaal.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni