Het treinstation van Etterbeek aan de Generaal Jacqueslaan

| Het treinstation van Etterbeek aan de Generaal Jacqueslaan.

Boze jeugdorganisaties vragen NMBS prijzen schoolabonnement niet te wijzigen

CD
© BRUZZ - Belga
31/01/2024

De Vlaamse Jeugdraad, de Vlaamse Scholierenkoepel en de Vlaamse Vereniging van Studenten studenten zijn bezorgd over de prijsverhoging bij de NMBS. “Wij willen betaalbaar op school en op onze examens raken", klinkt het in een persbericht.

Op 1 februari trekt de NMBS de meeste tarieven met 5,9 procent op. Het gaat om de prijzen van onder andere standaardtickets, abonnementen en meerrittenkaarten. Ook de schoolabonnementen worden duurder.

Die prijsstijging maakt het onderwijs minder toegankelijk, zegt voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel Lore Sleeckx. "Uit onze recente bevraging bij 10.996 scholieren blijkt dat 9% met de trein van en naar school gaan. Voor 7% van de bevraagde scholieren was de kostprijs van het openbaar vervoer ooit al een reden om voor een andere school te kiezen. Zeldzame studierichtingen, die maar op enkele plaatsen worden aangeboden, zijn door een te hoge verplaatsingskost voor veel leerlingen onbereikbaar."

"De aangekondigde prijsverhoging van de campuskaart is ook voor studenten een slag in het gezicht"

Vlaamse Vereniging van Studenten

Ook de Vlaamse Vereniging van Studenten reageert ontzet. "De aangekondigde prijsverhoging van de campuskaart is ook voor studenten een slag in het gezicht”. Met die kaart kunnen kotstudenten op een goedkope manier reizen.

Kosteloos treinvervoor van en naar school

"Wanneer we dan horen over de beslissing van de federale regering om de trein voor werknemers goedkoper te maken, maakt ons dat helemaal kwaad. Zullen jongeren nu echt in vergelijking meer treinkosten moeten bijbetalen dan veel volwassenen?", gaan de organisaties verder.

Ze vragen de NMBS om de prijzen van schoolabonnementen ten minste ongewijzigd te laten en in de toekomst na te denken over kosteloos treinvervoer van en naar school. "Houd de kosten voor kinderen en jongeren bij élke beslissing in het oog, elk kind en elke jongere moet kunnen rekenen op betaalbare, kwalitatieve en haalbare combimobiliteit, binnen én buiten de schooluren, werkuren en studies."

Meer met de auto

Ook de Nationale Arbeidsraad (NAR) en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) hebben kritiek op de tariefverhoging. De sociale partners erkennen dat de tariefverhoging conform het openbaredienstcontract met de federale overheid is. Maar ze betreuren dat de prijsverhoging niet gepaard gaat met een betere dienstverlening. Zo reden de treinen in 2023 minder stipt dan in 2022 en waren er meer treinen afgeschaft.

Dat ook de autoparkeerabonnementen duurder worden, kan eveneens mensen ertoe aanzetten om hun traject alleen nog met de auto af te leggen in plaats van met auto en trein.

De raden zijn voorts tevreden dat het fietssupplement ongewijzigd blijft, maar vragen om dat tarief te variëren afhankelijk van de afstand van de reis. Bij kortere trajecten is het fietssupplement nu soms duurder dan het treinticket.

Het openbaredienstencontract maakt ook de weg vrij voor twee tariefaanpassingen per jaar. De sociale partners willen dat vermijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Economie , NMBS , Vlaamse Jeugdraad , vlaamse vereniging van studenten

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni