Op Brussels Airport gaan zeker vier op de tien van de op maandag geplande vluchten niet door, zo meldt de luchthaven zondag. Een groot aantal werknemers bij de bagageafhandelaars en het veiligheidspersoneel neemt deel aan de vakbondsactie, daarom worden veel vluchten geannuleerd of herpland.

©
Brussels Airlines
Maandag zeker vier op de tien vluchten op Brussels Airport geannuleerd
Brussels Airport waarschuwt bovendien dat er nog extra vluchten kunnen wegvallen.
De luchtvaartmaatschappijen informeren de passagiers van de betrokken vluchten hierover rechtstreeks. Passagiers krijgen ook de raad de status van hun vlucht goed op te volgen en die voor hun vertrek naar de luchthaven nog eens na te kijken.
Voor vluchten die wel doorgaan, krijgen passagiers de raad om zeker op tijd naar de luchthaven te komen: twee uur op voorhand voor een vlucht binnen de Schengenzone, en drie uur vooraf voor een vlucht buiten de Schengenzone. Wie van plan is met de trein naar Zaventem te reizen, moet ook rekening houden met grote hinder door de vakbondsactie op het spoor.
Brussels Airlines
Brussels Airlines meldde zaterdag al dat het de helft van zijn Europese vluchten annuleert. De maatschappij probeert maandag vooral de langeafstandsvluchten zo veel mogelijk te laten opstijgen. Passagiers van wie de vlucht wel doorgaat, wordt gevraagd een minimum aan bagage mee te nemen.
De maatschappij zegt er alles aan te doen om de impact voor de passagiers te beperken, door onder meer vluchten te annuleren waar voldoende opties zijn om passagiers om te boeken, of door vluchten te kiezen met het minste aantal passagiers.
Het gemeenschappelijk vakbondsfront hekelt met de actie van maandag de "frontale aanval op de pensioenen van werknemers en een ongekende stap terug voor het ambtenarenstelsel" die de onderhandelaars van de Arizona-partijen plannen. De vakbonden en actievoerders vrezen voor lagere pensioenen, minder gunstige voorwaarden en langere loopbanen.
Bij de ambtenaren is de mobilisatie alvast 'enorm', en op Brussels Airport ziet het ernaar uit dat de actie een grote impact zal hebben op de afhandelingsbedrijven.
Terugbetaling
Voor Brussels Airlines geldt dat passagiers van wie de maatschappij de gegevens heeft, rechtstreeks gecontacteerd zullen worden en een voorstel krijgen voor alternatieve vluchten. Ga je niet met die alternatieven akkoord, kan je via de chatbot of de klantendienst naar andere opties vragen, of om een terugbetaling.
Wie geboekt heeft via een reisagent, wordt gevraagd om contact op te nemen met de reisagent voor een alternatieve vlucht of terugbetaling.
Op de Brussels Airlines-website kan de status van een vlucht te allen tijde nagekeken worden.
Lees meer over: Mobiliteit , Brussels Airlines , Brussels Airport