Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Belga image, Pony

| CD&V-volksvertegenwoordiger Tine Gielis (l.) wil dat elektrische steps een lagere maximumsnelheid krijgen en een nummerplaat om het stijgend aantal ongevallen terug te dringen.

CD&V pleit voor strengere regels voor elektrische steps. Federaal parlementslid Tine Gielis dringt in een wetsvoorstel aan op een snelheidsbeperking tot 20 km/u en de invoering van een nummerplaat. De partij wil daarmee een antwoord bieden op het stijgende aantal ongevallen met elektrische steps.

Elektrische steps zijn al jaren bezig aan een opmars. Maar de populariteit van de e-steps heeft ook een keerzijde. Het aantal verkeersongevallen met elektrische steps zit in stijgende lijn. Zo nam het aantal letselongevallen met elektrische steps in Vlaanderen vorig jaar met 10 procent toe. Volgens verkeersinstituut Vias nam het aantal gewonden bij een ongeval met een elektrische step in Brussel in de eerste drie maanden van dit jaar zelfs toe met 44 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dagelijks zijn er nu zo'n vijf ongevallen met elektrische steps in heel België.

Als het van regeringspartij CD&V afhangt, is het tijd om in te grijpen met strengere regels. Zo pleit Kamerlid Tine Gielis alvast voor een nationale verlaging van de maximumsnelheid van 25 naar 20 km/u.

"Een lagere snelheid geeft zowel de bestuurder als andere weggebruikers meer reactietijd en vermindert de kans op zware verwondingen", aldus Gielis. "Bestuurders van een e-step hebben vaak een vals veiligheidsgevoel alsof ze fietsen, terwijl hun reactievermogen veel trager is. De snelheid beperken is dan ook een logische eerste stap", meent het CD&V-Kamerlid.

20 km/u

In het Brussels gewest is de maximumsnelheid voor deelsteps in 2022 al verlaagd naar 20 km/u. In verschillende voetgangerszones en semi-voetgangerszones is dat zelfs maar 8 km/u. Voor een privéstep ligt de maximale snelheid die is toegelaten wel nog op 25 km/u, dat wil Gielis nu veranderen. Al zal dat alleen het probleem van razendsnelle steps niet aanpakken, aangezien er steps worden verkocht die illegaal veel sneller kunnen, of ze worden achteraf opgedreven.

Daarnaast ijvert CD&V voor de invoering van een nummerplaat, zowel voor private e-steps als voor deelsteps. Zo'n nummerplaat moet het bijvoorbeeld makkelijker maken om overtredingen te beboeten.

"Het verkeersreglement moet door iedereen nageleefd worden, ook voor wie rondrijdt met een elektrische step. Vandaag voelen sommige stepgebruikers zich ongenaakbaar en scheuren ze aan 90 kilometer per uur door schoolomgevingen. Sanctioneren is niet voor de hand liggend, net omdat de elektrische steps geen ingeschreven voertuigen zijn met een nummerplaat", aldus Gielis.

Opvallend, Gielis pleit niet voor het verplicht dragen van een helm op de step. Dat werd nochtans gevraagd als maatregel door Vias. "Dat staat niet in het voorstel omdat het het gebruik van de step als alternatief vervoersmodus vooral zou afremmen", zo verklaart Gielis aan BRUZZ.