De Haven van Brussel heeft een openbare aanbesteding opgestart voor de definitieve heraanleg van de Léon Monnoyerkaai in Brussel-Stad. Die opdracht zal niet voor 2026 worden toegekend. Dat bevestigde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag tijdens de commissie Mobiliteit in het Brussels parlement.
© DVLKO
Definitieve heraanleg Monnoyerkaai start ten vroegste in 2026
Het was Geoffroy Coomans de Brachène (MR) die in de commissie een vraag stelde over de langdurige afsluiting van de Léon Monnoyerkaai en de gevolgen daarvan voor het verkeer in de omgeving. Hij wilde ook weten wat de vooruitzichten zijn voor een heropening.
Aanvankelijk werd aangekondigd dat de werken al in september 2025 zouden starten, maar uit het antwoord van minister Elke Van den Brandt (Groen) blijkt dat die timing verschoven is naar ten vroegste 2026. Dat gebeurde om technische redenen.
Wegverzakking
Ter herinnering: het doorgaand verkeer op de Léon Monnoyerkaai – één van de verbindingswegen tussen de Trooz- en Van Praetbrug – is sinds januari 2024 onderbroken door een wegverzakking.
Om de verkeerssituatie in de tussentijd werkbaar te houden, werden verschillende maatregelen genomen. Zo zijn er tijdelijke richtingborden geplaatst om zwaar verkeer uit woonwijken te weren en werd een samenwerking met vroegmarkt Mabru opgezet om leveringen beter te spreiden.
De Léon Monnoyerkaai is niet de enige kaai met stabiliteitsproblemen. Recent werd ook de Henegouwenkaai in Molenbeek afgesloten. Brussel Mobiliteit voert regelmatig inspecties uit op alle gewestwegen, met bijzondere aandacht voor de wegen langs het kanaal, benadrukt Van den Brandt in de commissie. De Haven van Brussel blijft verantwoordelijk voor de beoordeling van de staat van de kaaimuren, net als voor het onderhoud en herstel.
Lees meer over: Mobiliteit , Monnoyerkaai