Photonews

| Archiefbeeld.

Spoorstaking van negen dagen is voor spoorwegen 'voorbarig en disproportioneel'

© Belga
11/02/2025
Updated: 14/02/2025 07.29u

De kleine spoorvakbond OVS houdt vast aan de stakingsaanzegging voor een actie van negen dagen bij het spoor, van 21 februari tot 2 maart, maar wil treinbestuurders, treinbegeleiders en Infrabel-medewerkers roterend laten staken. De spoorwegen, NMBS, Infrabel en HR Rail, noemen de actie in een gezamenlijk persbericht "voorbarig en disproportioneel".

De verzoeningsvergadering is een stap in de officiële procedure wanneer er een stakingsaanzegging is ingediend. De verwachting was dat die weinig resultaat zou opleveren, omdat het niet om een intern conflict gaat bij het spoor. De staking is vooral gericht tegen een aantal maatregelen die federaal op tafel liggen.

De Onafhankelijke Vakbond Spoorwegpersoneel (OVS) zet door met de staking, bevestigt de vakbond na afloop. De vergadering leidde niet tot een oplossing en dus is de staking bevestigd, klinkt het. De kleine spoorbond plant een staking vanaf vrijdag 21 februari om 22.00 uur tot zondag 2 maart om 22.00 uur.

Ook de treinbestuurdersvakbond ASTB blijft bij zijn plannen om in dezelfde periode vijf dagen te staken, van zondag 23 februari om 22.00 uur tot vrijdag 28 februari om 22.00 uur. Dat bevestigt het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders via Facebook. In een gemeenschappelijk bericht bedanken ASTB en OVS de VSOA voor "de steun en de samenwerking".

VSOA haakt af

Toch maakte de verzoeningsvergadering een verschil, want VSOA-Spoor maakte in een persbericht bekend dat het "de aangekondigde staking van eind februari uitstelt tot nader order", na een verzoeningsvergadering in een constructieve sfeer. VSOA besliste daarom "om prioriteit te geven aan het federale overleg en het alle kansen te bieden", aldus federaal voorzitter Werner Baetsleer.

En ook ABVV haakt af. De staking is volgens Bert Engelaar, de topman van het socialistische ABVV, "hallucinant", zo zei hij in De Tafel van Gert. "De mensen van mijn vakbond ACOD, die de spoormannen en -vrouwen vertegenwoordigen, gaan daar totaal niet in mee", zegt Engelaar over de plannen van OVS en ASTB. "Heel het draagvlak dat we trachten te creeëren, wordt op één seconde weggemaaid. En wij mogen ons alleen daar nog tegen verdedigen, en ik weiger dat te doen."

VSOA-Spoor, OVS en ASTB zijn kleinere vakbonden bij het spoor. De grootste vakbonden, ACOD Spoor en ACV-Transcom, werken aan een actieplan. Maar de timing ervan is nog niet bekend.

Spoorbond OVS roept donderdag op tot een staking per beroepscategorie. In drie blokken van twee dagen zouden dan om beurt bijvoorbeeld treinbestuurders, treinbegeleiders en de mensen in de seinhuizen en bij spoornetbeheerder Infrabel staken. Daar komen dan nog drie vrij te kiezen dagen bovenop. De kleine spoorbond wil zo met een "beperkt aantal stakers maximale impact hebben".

De actie wordt volledig bekostigd met ledenbijdragen, klinkt het ook op Facebook. Daarom zal OVS maximaal drie dagen stakingsvergoeding betalen per lid.

NMBS: 'Disproportioneel, onverantwoord en onaanvaardbaar'

Voor de spoorwegen zijn de stakingsplannen van de spoorbonden OVS en ASTB "voorbarig en disproportioneel". Omdat de precieze inhoud van de regeringsplannen nog niet gekend is, zijn de aangekondigde meerdaagse stakingen "onverantwoord en onaanvaardbaar". Dat stellen NMBS, Infrabel en HR Rail.

"Als overheidsbedrijven, verantwoordelijk voor essentiële opdrachten van openbare dienst en die dagelijks instaan voor de verplaatsingen van 900.000 reizigers, veroordelen we het disproportionele karakter van deze reactie op een politiek programma waarover nog overleg moet opgestart worden met de federale regering. We kunnen niet aanvaarden dat onze reizigers het rechtstreekse slachtoffer worden van een dergelijk gedrag."

De spoorbedrijven hameren voorts op het belang van een constructieve dialoog in de overlegorganen. Enkel zo "kunnen we de belangen van al onze medewerkers en de financiële middelen van onze ondernemingen gepast verdedigen".

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni