Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Koen Repriels / BRUZZ

| Doorgaand autoverkeer krijgt groen, samen met fietsers en voetgangers, waardoor ze in de dode hoek komen te zitten van naar rechts afslaande automobilisten, betreurt Koen Repriels.

Fietsers vragen aanpassing van Lakens kruispunt na dodelijk ongeval

Jasmijn Post
© BRUZZ
24/04/2025

Het kruispunt in Laken waar eerder deze week een voetganger om het leven kwam na een incident met een vrachtwagen, staat al langer bekend als gevaarlijke oversteekplaats. De onheilsplek staat op de planning van Brussel Mobiliteit om "aangepakt te worden".

Op de Abelenlaan in Laken werd dinsdag omstreeks 17.00 uur een voetganger die de straat overstak, aangereden door een vrachtwagen die van de Koninklijke Parklaan kwam. De voetganger, een 77-jarige man, verloor daarbij het leven.

Voetgangers en fietsers die de omgeving goed kennen, zijn geschokt, maar niet verbaasd over het tragische ongeval. “Als fietser moet ik dagelijks dit levensgevaarlijke punt over, en het kwam al meermaals bijna tot een ongeval. Auto's draaien af naar rechts en negeren de zwakke weggebruikers."

Dat zegt Stefanie De Meyer, die regelmatig op de fiets het kruispunt passeert. Volgens haar slaan automobilisten op de Koninklijke Parklaan uit beide richtingen vaak de Abelenlaan in zonder zorgvuldig te kijken of er voetgangers of fietsers aankomen.

Als fietser moet ik dagelijks dit levensgevaarlijke punt over, en het kwam al meermaals bijna tot een ongeval.

Stefanie De Meyer, fietser

Dat bevestigt buurtbewoner Koen Repriels, lid van de lokale afdeling van Heroes for Zero - 1020/0 - én van het collectief Stop Rodeo Atomium. "Ik mijd dat kruispunt als de pest, omdat je als voetganger en fietser op zoveel zaken moet letten daar," zegt hij.

Grootste euvel: de stoplichten die voor automobilisten, voetgangers en fietsers op hetzelfde moment op groen springen. “Dat is gericht op de doorstroming van het verkeer,” verklaart Repriels. “Automobilisten zien een groen licht en rijden door. Zij zien de voetgangers en fietsers niet, die tegelijkertijd oversteken en in hun dode hoek zitten. Dat houdt een enorm risico in op ongevallen. Het felle zonlicht op het tijdstip van het ongeluk helpt ook niet.”

Ik mijd dat kruispunt als de pest, omdat je als voetganger en fietser op zoveel zaken moet letten daar.

Koen Repriels, lid 1020/0 en Stop Rodeo Atomium

Volgens Repriels weten voetgangers en fietsers uit de buurt wel dat het kruispunt risico’s inhoudt, omdat er snel gereden wordt en automobilisten niet altijd rekening houden met het groene licht van de actieve weggebruikers. Toch zijn er volgens hem heel wat groepen die niet voorbereid zijn op het gevaar: denk aan toeristen die de Koninklijke Serres bezoeken of leerlingen die in de buurt naar school gaan.

Stoplichten aanpassen en fietspad schilderen

Het collectief 1020/0 ijvert daarom voor twee eenvoudige ingrepen om het kruispunt veiliger te maken. “Het zou al veel helpen als de verkeerslichten worden aangepast," zegt Repriels. "De lichten zijn ingesteld op doorstromend autoverkeer, niet vanuit het perspectief van de toerist, de fietser of voetganger.”

Een tweede aanpassing die 1020/0 voorstelt, is het fietspad op het wegdek opnieuw inkleuren. Vandaag is dat, ter hoogte van het kruispunt, zo goed als volledig weggevaagd. Het zou automobilisten helpen af te remmen, want op kruispunten met een doorlopend fietspad moet je als bestuurder voorrang verlenen aan fietsers.

Voorlopig is niet bekend wat de precieze omstandigheden van het ongeval waren. Mogelijk hadden die niet te maken met de onduidelijke verkeerssituatie, maar speelden er andere factoren mee.

Het Brussels parket geeft voorlopig alleen aan dat de exacte omstandigheden van het ongeval - en iemands aansprakelijkheid - nog niet zijn vastgesteld. Dat gebeurt nog, op basis van expertenanalyses. Een arts en een verkeersdeskundige bereiden een rapport voor.

Op de lijst met gevaarlijke punten om aan te pakken

Eén ding is zeker: het kruispunt staat al langer op de lijst met gevaarlijke punten van Brussel Mobiliteit. Volgens woordvoerder Steven Fierens wil het Brussels agentschap werk maken van de twee punten die het collectief 1020/0 aanhaalt.

Alleen vragen die aanpassingen méér dan alleen een herprogrammering van de stoplichten. “Er is nieuwe bekabeling nodig, net als aangepaste stoplichten. Daarvoor moeten we de weg openbreken. De planning voor die aanpassingen is nog niet opgemaakt, maar we zullen deze werken combineren met het ingekleurde fietspad."

Hoe komt het dat de kruising tussen Abelelaan en Koninklijke Parklaan niet eerder is aangepakt, ook al is het geïdentificeerd als gevaarlijk punt? Op de lijst met gevaarlijke verkeerssituaties staan tientallen aan te pakken plekken in de stad. Brussel Mobiliteit werkt ze één voor één af. Een voorbeeld van zo'n ingreep is Bascule aan de Waterloosesteenweg. Daar zijn de oversteekplaatsen verkort en zijn er meer planten geplaatst om zo de verkeersveiligheid te verbeteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Heroes for Zeroes , 1020/0