Ukkel reageert op de nakende sluiting van het station van Linkebeek, dat deels op Ukkels grondgebied ligt. Schepen van Mobiliteit Jonathan Biermann (MR) zegt “akte te nemen” van het compromis dat de gemeenteraad van Linkebeek maandagavond goedkeurde, en belooft maatregelen om de hinder voor inwoners te beperken.
©
Infrabel
| Een ander stuk van het GEN-netwerk werd recent afgerond: de treinen rijden voortaan op vier sporen tussen Watermaal-Bosvoorde en Terhulpen.
Ukkel wil inwoners geruststellen na beslissing sluiting station Linkebeek
Het dossier is het moeilijkste en meest gevoelige van de afgelopen jaren in Linkebeek. Al meer dan twintig jaar heeft Infrabel plannen om meer, regelmatigere en snellere treinen van en naar Brussel te doen sporen in het zogenaamde Gewestelijk Expresnet (GEN). Dat betekent dat op verschillende trajecten het aantal treinsporen zou moeten verdubbelen, van twee naar vier. Een van de lijnen, lijn 124 tussen Brussel en Nijvel, loopt door Linkebeek.
In Linkebeek kwam er veel weerstand tegen de plannen om het aantal sporen te verdubbelen. Infrabel kwam daarom met een ultiem compromisvoorstel: op een afstand van 700 meter zouden de twee sporen behouden kunnen blijven voor minstens de komende 12 jaar, maar het station van Linkebeek zou wel verdwijnen. Met een nieuwe fiets- en voetgangersbrug van enkele honderden meters lang zouden pendelaars voortaan tot aan het station van Ukkel Moensberg kunnen geraken, om daar de trein te nemen.
Volgens Biermann zullen omwonenden en leerlingen van het Koninklijk Atheneum Ukkel 2 meer reistijd verliezen, maar komt er ook een positief luik: “Binnen twee jaar zal lijn 124 doorrijden tot Moensberg, met twee extra S-treinen. Dat is een duidelijke meerwaarde voor de buurt.”
De gemeente wil samen met Infrabel “zo snel mogelijk” een fiets- en voetgangersbrug aanleggen tussen de huidige parking bij het station van Linkebeek en het nabijgelegen station van Moensberg. De sluiting van de halte wordt verwacht rond 2028, wanneer lijn 124 Moensberg bereikt.
Nipte meerderheid
Eind maart keurde de gemeenteraad het principe van de plannen goed. Maandagavond lag de definitieve goedkeuring voor. Daar is het voorstel van Infrabel goedgekeurd met een nipte meerderheid (7 voor, 6 tegen en 1 onthouding). Burgemeester Ghequiere stemde zelf tegen de plannen, net als in maart.
Tegelijk lopen er nog drie juridische beroepsprocedures bij de Raad van State tegen de plannen. Het wordt dus sowieso afwachten hoe die procedures verder verlopen, alvorens het dossier kan worden verdergezet.
Infrabel reageert kort in een schriftelijke reactie: "We zijn blij met deze belangrijke stap en blijven met alle partijen samenwerken om zo spoedig mogelijk de overeenkomst te kunnen afsluiten."
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit