Ukkel volgt met grote aandacht de cruciale gemeenteraad van Linkebeek die maandag plaatsvindt. Dan wordt beslist over het compromisvoorstel van Infrabel voor de GEN-lijn 124. Dat plan voorziet in het behoud van twee sporen op een traject van 700 meter, maar houdt ook de definitieve sluiting in van het station van Linkebeek.
©
Infrabel
| Een ander stuk van het GEN-netwerk werd recent afgerond: de treinen rijden voortaan op vier sporen tussen Watermaal-Bosvoorde en Terhulpen.
Ukkel hoopt op gunstige stemming van Linkebeek om GEN-station aan lijn 124 te redden
Dat station zou via een toekomstige fiets- en voetgangersbrug verbonden worden met het nabijgelegen station Moensberg. Infrabel belooft bovendien twaalf jaar lang geen nieuwe stedenbouwkundige vergunningen aan te vragen.
Tijdens de Ukkelse gemeenteraad van donderdag herinnerde gemeenteraadslid Leïla Kabachi (PS) eraan dat dagelijks meer dan 1.200 reizigers gebruikmaken van de halte, die deels op Ukkels grondgebied ligt. “Het verdwijnen ervan zou de toegankelijkheid van de omwonenden verzwakken”, benadrukte ze, daarbij verwijzend naar eerdere investeringen van de gemeente, onder meer in een parkeerterrein. Ook wees ze erop dat de MIVB er het eindpunt van buslijn 37 heeft ingericht.
Schepen van Mobiliteit Jonathan Biermann (MR) onderstreepte uitvoerig de noodzaak om het treinaanbod voor de Ukkelaars te verbeteren. Volgens hem schrijven internationale normen voor dat er op een dubbelsporig traject maximaal vier haltes mogen zijn, wat betekent dat ofwel Linkebeek ofwel Moensberg moet verdwijnen. “Het station van Moensberg is voor ons van essentieel belang: het is een cruciaal intermodaal knooppunt, verbonden met de lijnen 124 en 26”, verdedigde hij.
De schepen herhaalde dat hij “hoopt Linkebeek te overtuigen om terug te keren naar de aanleg van vier sporen, de enige garantie op een echt GEN”. Hij prees ook “de moedige houding” van de Linkebeekse schepen van Mobiliteit, Cédric Letier, die zich tegen het compromis verzet en het oorspronkelijke project verdedigt. “Wat er maandag op het spel staat, is veel meer dan een technisch moratorium: het is de toekomst van het netwerk”, besloot Biermann.
Stemming is cruciaal voor GEN-dossier
Het Brusselse GEN-dossier, gelanceerd in 2003, kampt al jaren met vertragingen. De stemming van maandag kan een patstelling van meer dan twintig jaar doorbreken – of net verlengen.
Op drie spoorlijnen (Brussel-Halle, Brussel-Leuven en Brussel-Denderleeuw) zijn de werken klaar. Daar rijden de treinen al een tijd op vier sporen.
Op twee spoorlijnen zijn de werken nog bezig. Het gaat om lijn 161, tussen Brussel en Ottignies, waar gewerkt wordt aan extra sporen. Tussen Watermaal en Bakenbos zijn die sporen dus kort gebruik, maar het traject tussen Terhulpen en Ottignies moet nog volgen.
Op lijn 124, tussen Brussel en Nijvel, wordt er voorlopig alleen in Wallonië gewerkt. Tussen Waterloo en Eigenbrakel zullen vier sporen eind dit jaar klaar zijn. In Vlaanderen zijn de werken nog niet begonnen, omdat Infrabel nog geen vergunning heeft, onder meer omdat de discussie met de gemeente Linkebeek nog lopende is.
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit , GEN , Linkebeek