Sinds deze week rijden de treinen tussen Watermaal en Terhulpen op vier sporen. Het gaat om een traject van negen kilometer, bijna de helft van het volledige traject tussen Brussel en Ottignies, dat uiteindelijk viersporig wordt. Zo zet het Gewestelijk ExpresNet (GEN) nog een stap vooruit.
©
Infrabel
| De treinen rijden voortaan op vier sporen tussen Watermaal-Bosvoorde en Terhulpen.
GEN-netwerk: treinen rijden voortaan op vier sporen tussen Watermaal en Terhulpen
Met het Gewestelijk ExpresNet komen er op de belangrijkste spoorlijnen rond Brussel vier sporen in plaats van twee. Zo kunnen snelle en trage treinen apart rijden om een beter aanbod te creëren voor pendelaars.
Het nieuwste gedeelte dat werd afgerond, bevindt zich tussen Terhulpen en Watermaal-Bosvoorde. Het gaat om zo'n negen kilometer, bijna de helft van het totale traject tussen Ottignies en Brussel.
Tijdens de werken plaatste Infrabel twee keer negen kilometer aan spoor, zes nieuwe wissels en zeventig kilometer kabels voor de seininrichting. Een opvallend onderdeel is de 950 meter lange overdekte sleuf in Watermaal-Bosvoorde, die onder de Terhulpensesteenweg loopt en de geluidshinder voor de buurt moet beperken.
In een eerder stadium van de werken aan dit traject werd al 2,5 kilometer viersporig gemaakt bij de aftakking naar Louvain-la-Neuve. Dat stuk werd eind 2023 ingehuldigd. De volgende grote fase van de werken staat gepland voor december 2026, als ook het laatste stuk tussen Terhulpen en Ottignies – goed voor tien kilometer – viersporig wordt.
©
Infrabel
| Infrabel rondt de werken aan de tunnel af, ter hoogte van het station Bosvoorde (archiefbeeld).
Een einde aan de overlast voor buurtbewoners?
De werken in Watermaal-Bosvoorde zijn nog niet helemaal achter de rug. Komend weekend zijn nog kleinere afwerkingen en werkzaamheden gepland op meerdere plekken van het traject Ottignies en Watermaal-Bosvoorde, vooral in de zone van de overdekte sleuf in Watermaal-Bosvoorde. Dat betekent dat er dit weekend geen treinverkeer zal zijn tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, er worden vervangbussen ingezet.
In Watermaal-Bosvoorde veroorzaakte de werf de voorbije jaren heel wat overlast. Generatoren draaiden soms dag en nacht, ook zonder activiteit op de site. Werfmachines begonnen vaak al om zes uur ’s ochtends, vrachtwagens negeerden de voorziene routes, blokkeerden straten en beschadigden onder meer de net aangelegde beplanting. Buurtbewoners vragen zich bovendien af of Infrabel nog werk zal maken van het beloofde park, dat nog moet worden aangelegd.
Infrabel had eerder aangekondigd dat op het dak van de overkapte sleuf tussen de Archiefstraat en de Van Becelaerelaan een park zou komen, net als ruimte voor moestuinen. Binnen welke termijn het park zal worden opgeleverd, is op dit moment niet bekend. De woordvoerder van Infrabel laat weten dat het park er wel komt én dat de aangerichte schade aan de beplanting zal worden rechtgezet.
GEN-netwerk vordert gestaag
Op drie spoorlijnen (Brussel-Halle, Brussel-Leuven en Brussel-Denderleeuw) zijn de werken al klaar en rijden de treinen al een hele tijd op vier sporen.
Op twee spoorlijnen zijn de werken nog bezig. Het gaat om lijn 161, tussen Brussel en Ottignies, waar gewerkt wordt aan extra sporen. Tussen Watermaal en Bakenbos zijn die sporen dus sinds deze week in gebruik, maar het traject tussen Terhulpen en Ottignies moet nog volgen. Op lijn 124, tussen Brussel en Nijvel, wordt er voorlopig alleen in Wallonië gewerkt. Tussen Waterloo en Eigenbrakel zullen vier sporen eind dit jaar klaar zijn.
Op lijn 24 in Vlaanderen zijn de werken nog niet begonnen, omdat Infrabel nog geen vergunning heeft. In Sint-Genesius-Rode is de aanvraag daarvoor in behandeling. In Linkebeek is Infrabel in gesprek met de betrokken partijen. Volgens Infrabel zullen de werken op lijn 124 ten vroegste in 2033 klaar zijn, als alles volgens plan verloopt.
Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde , Mobiliteit , gen-netwerk , brussel-ottignies , geluidsoverlast