Minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés), Infrabel-CEO Benoît Gilson, en het gemeentebestuur van Linkebeek hebben donderdag het akkoord ondertekend dat het jarenlang geblokkeerde RER-project Brussel–Nijvel opnieuw op de rails zet.
©
Infrabel
| Een ander stuk van het GEN-netwerk werd recent afgerond: de treinen rijden voortaan op vier sporen tussen Watermaal-Bosvoorde en Terhulpen.
Doorbraak voor GEN-netwerk: Linkebeek ondertekent akkoord voor traject Brussel-Nijvel
Volgens Infrabel-CEO Gilson zal de lijn tegen 2034 volledig klaar zijn. Het oorspronkelijke budget van 902 miljoen euro, vastgelegd in 2018, blijkt intussen onvoldoende. Door onder meer de inflatie, en vertragingen bij vergunningen is er een extra financieringsbehoefte van 200 tot 300 miljoen euro.
Infrabel zegt “hefbomen te hebben gevonden om de planning en organisatie van de werven te optimaliseren” en tegelijk de projectkosten opnieuw te evalueren. De nodige middelen zijn nu ingeschreven in het meerjareninvesteringsplan 2023–2032, zonder bijkomende staatsmiddelen.
De gemeente Linkebeek stemde in met een moratorium van twaalf jaar op de aanleg van vier sporen. Daarmee wordt een blokkade doorbroken die het project al meer dan twintig jaar tegenhield. Ook de regionale ministers van Mobiliteit keurden de deal goed, aldus minister Crucke.
Station Linkebeek gesloten
Concreet blijft het traject tussen de stations Holleken en Ukkel-Moensberg voorlopig tweesporig. Om de capaciteit van vier GEN-treinen per uur en de IC-lijnen toch te garanderen, wordt het station van Linkebeek – op amper 700 meter van Moensberg – gesloten. De huidige parking wordt verbonden met Moensberg via een nieuwe fiets- en wandelverbinding.
Volgens de dienstregelingsexperts was de sluiting van Linkebeek de enige manier om de gewenste capaciteit te halen. Het akkoord zorgt er ook voor dat twee van de drie beroepen tegen het GRUP (het Vlaams Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan) worden ingetrokken. Het derde beroep, dat enkel procedurele kwesties betreft, blijft nog lopen.
Het stedenbouwkundig attest voor de werken in Sint-Genesius-Rode wordt tegen het einde van dit jaar verwacht. Als dat er komt, kan de eerste werf al in 2026 van start gaan.
Verder kondigde Infrabel aan dat het multimodale knooppunt van Ukkel-Moensberg in 2028 in dienst wordt genomen. De parallelle GEN-lijn Brussel–Ottignies krijgt tegen december 2026 al wél vier sporen.
Lees meer over: Samenleving , GEN , Brussel Kort , Linkebeek , Infrabel , NMBS