Voor de groenen zijn de rotsblokken die geplaatst zijn in Ter Kamerenbos om racende fietsers af te remmen niet de juiste oplossing. “Dit is niet toekomstgericht”, betreurt gemeenteraadslid in Brussel-Stad Lotte Stoops (Ecolo-Groen). Schepen Anaïs Maes (PS-Vooruit) bijt ondertussen van zich af. "Het is een tijdelijke, maar noodzakelijke maatregel."

©
BRUZZ
| De Stad Brussel plaatste maandag veertig rotsblokken op strategische punten in Ter Kamerenbos om racende fietsers te vertragen.
Groen maakt brandhout van rotsblokken in Ter Kamerenbos: ‘Gevaarlijk'
Volgens Stoops toont de ingreep aan dat het de nieuwe meerderheid van PS-Vooruit, MR+ en Les Engagés-CD&V aan ambitie ontbreekt op het vlak van zachte mobiliteit.
“Er zijn meer en meer mensen die gebruikmaken van actieve verkeersmodi”, aldus Stoops. “Dan moet je voor een plek zoals Ter Kamerenbos werken aan een toekomstvisie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er verschillende stroken ingericht worden voor verschillende functies, en dat die duidelijk aangegeven zijn”, zegt het gemeenteraadslid.
Stoops verwijst naar Prospect Park in New York, waar een strook voorzien is voor amateurwielrenners. “Je kan bijvoorbeeld ook een ruimte creëren voor kinderen die leren fietsen”, voegt ze toe.
Rotsblokken horen thuis aan de Heizel om rodeorijders te bestrijden, niet in het Ter Kamerenbos
Gemeenteraadslid Brussel-stad

Ongeval
Met de rotsblokken antwoordde schepen van Mobiliteit Anaïs Maes (PS-Vooruit) op de klachten over racende fietsers die door het Ter Kamerenbos scheuren. Door het ongeval waarbij een 3-jarig kind vorige maand werd aangereden door een groep wielrenners die aan hoge snelheid door het park raasden, kwam het dossier in een stroomversnelling.
De huidige voorzitter van de RVG (Raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie) noemt die oplossing echter gevaarlijk. “Zeker van zodra de zon ondergaat, maar ook voor personen met beperkte mobiliteit en bestuurders van grotere fietsen. Verkeersveilig is dit niet”, zegt Stoops.
Volgens Stoops heeft Maes alle sleutels in handen om aan een toekomstgericht plan te werken. “Natuurlijk kan het niet zijn dat een fietser een kindje aanrijdt”, besluit ze. “Maar de schepen heeft alle nodige bevoegdheden om werk te maken van een ambitieuzere oplossing, die de publieke ruimte op een toekomstbestendige manier inricht. Rotsblokken horen thuis aan de Heizel om rodeorijders te bestrijden, niet in het Ter Kamerenbos.”
Rechtszaak
Schepen Anaïs Maes wijst erop dat een heraanleg van het Ter Kamerenbos momenteel uitgesloten is.
"Er loopt nog steeds een rechtszaak van de gemeente Ukkel tegen Brussel-Stad over het autovrij maken van het park. In een ideale wereld zou ik bezig zijn met een voetgangerszone die alle actieve weggebruikers verzekert van de nodige ruimte, maar permanente ingrepen zijn nu geen optie."
Volgens Maes is de tijdelijke maatregel bovendien noodzakelijk. "Er is een kind met vijftig kilometer per uur omver gemaaid. Die rotsblokken vormen obstakels die de snelheid moeten verminderen. Eigenlijk mag je in het Ter Kamerenbos maar op wandelsnelheid fietsen, net zoals in de voetgangerszone op de Anspachlaan."
Dat er nu kritiek komt uit groene hoek kan Maes maar moeilijk begrijpen. "De vorige schepen van mobiliteit Bart D'hondt (vandaag Groen-voorzitter, red.) heeft zelf allerlei rotsblokken geplaatst die ik nu vervang door ingrepen die focussen op zachte mobiliteit", zegt de schepen. “Het is dus onwaarschijnlijk dat uitgerekend Groen mij nu bekritiseert."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Politiek , Ter Kamerenbos , ongelukken ter kamerenbos
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.