De Stad Brussel plaatste deze ochtend veertig rotsblokken op strategische punten in Ter Kamerenbos. Het doel is om de snelheid van racende fietsers te vertragen en zo botsingen met voetgangers tegen te gaan.
Niet alle fietsers in het Terkamerenbos zijn overtuigd van de ingreep: "Nu gaat waarschijnlijk een fietsers een ongeluk krijgen."
Veertig rotsblokken moeten racende fietsers in Ter Kamerenbos aanmanen tot kalmte
Het Ter Kamerenbos is op warme dagen zoals afgelopen weekend een populaire openbare ruimte waar zowel gezinnen met jonge kinderen als sportievelingen verfrissing en ontspanning zoeken. Maar sinds enige tijd gebruiken wielertoeristen de grote lussen van het park als racebaan, wat tot gevaarlijke situaties leidt.
De Stad Brussel grijpt daarom in. Er komen rotsblokken aan de Sint-Joblaan, Braziliëlaan en Denneboslaan, om het fietsverkeer te vertragen. Ingebouwde reflectoren zullen de zichtbaarheid 's nachts garanderen.
Het is daarbij zeker niet de bedoeling om fietsers weg te pesten, benadrukt Anaïs Maes (Vooruit), schepen van Openbare Ruimte en Mobiliteit van de Stad Brussel. "Integendeel. Fietsers, kom maar allemaal naar het Ter Kamerenbos, maar pas je snelheid aan. Wat we willen, is dat de snelheid van sommige groepen wielertoeristen, die het Ter Kamerenbos als een trainingparcours gebruiken, naar omlaag gaat."
Maes bevestigt dat een recent ongeval de trigger was om de vaart te zetten achter de herinrichting. Een jongen van drie jaar werd vorige maand aangereden door een groep snelle fietsers. "Het probleem stelt zich niet zozeer op drukke plekken, maar op plekken waar er iets minder volk is. Dan trekken de wielertoeristen soms door, daarbij vergetend dat ze kinderen, huisdieren of speelballen op hun weg kunnen vinden."
De veertig nieuwe rotsblokken komen bovenop de reeds aanwezige rotsblokken en betonhindernissen. De Stad Brussel kan de inrichting opnieuw aanpassen, mocht blijken dat de nieuwe hindernissen de snelheidsduivels niet vertragen. Bij evenementen - zoals binnenkort de loopwedstrijd 20 km van Brussel - kunnen de rotsblokken weggenomen worden.
Fietsers, kom maar allemaal naar het Ter Kamerenbos. Maar pas je snelheid aan
Brussels schepen van Stedenbouw, Openbare Ruimte en Mobiliteit

Voetgangerszone
Een tweede maatregel die Maes neemt, is de verbetering van de signalisatie, zodat voor iedereen duidelijk wordt dat het Ter Kamerenbos een voetgangerszone is. "Dat is nog bij veel te weinig mensen bekend", zegt de schepen. Er worden de komende weken nieuwe verkeersborden geplaatst. De oude borden uit de periode dat de lanen nog rijwegen waren, worden verwijderd.
Volgens de wegcode horen fietsers in een voetgangerszone eigenlijk stapvoets (zes kilometer per uur) te rijden. Maar zo streng zal de letter van de wet niet toegepast worden.
Maes verduidelijkt: "Het Ter Kamerenbos is de Anspachlaan niet. In het Ter Kamerenbos is plaats genoeg voor joggers, wandelaars én fietsers om in harmonie van de openbare ruimte te genieten. De fietsers mogen gewoon niet te snel gaan."
De schepen voor Mobiliteit zegt zich voor haar beleid te baseren op het 'STOP-principe': prioriteit voor voetgangers (stappen), dan fietsers (trappen), dan openbaar vervoer en pas als laatste de personenauto.
De totale kosten van de voorziene ingrepen bedragen 38.000 euro.
Een andere denkpiste - specifieke tijdsloten voor snel rijdende wieleramateurs - wordt vooralsnog niet ingevoerd, maar verder bestudeerd, zegt Maes. "Het is daarbij eerst uitkijken of er wel vraag naar is."
Ukkel
Een ander mobiliteitsdossier rond het Ter Kamerenbos is de bekommernis van het naburige Ukkel over verkeersoverlast op onder meer de Waterloosesteenweg, nadat het Ter Kamerenbos deels afgesloten werd voor auto's. Dat heeft in het recente verleden zelfs al tot enkele rechtszaken geleid.
Komt er een nieuw circulatieplan? "De onderhandelingen met Ukkel zijn lopende", zegt Maes daarover. "We hebben op structurele wijze overleg met de buurgemeentes. Er zijn scenario's uitgetekend waarover gediscussieerd kan worden en dat is volop aan de gang."
Lees meer over: Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , ongelukken ter kamerenbos , Aanrijding met fietser