De herstelling van de Henegouwenkaai zal naar verwachting pas eind 2026 voltooid zijn. Dat blijkt uit het antwoord van minister Elke Van den Brandt (Groen) op een parlementaire vraag van Pascal Smet (Vooruit.brussels).

©
RV
| De Fatima Mernissibrug is afgesloten sinds begin juli en blijft nog zeker tot halverwege augustus gesloten.
Henegouwenkaai 'ten vroegste eind 2026' hersteld
Lees ook: Kamer nodigt Brusselse ministers opnieuw uit voor uitleg over OCMW-schandaal in Anderlecht
In de zomer van 2024 werd de Henegouwenkaai afgesloten voor het verkeer, nadat scheuren waren vastgesteld in de steunpilaren ter hoogte van het MIMA. Om veiligheidsredenen besloot Brussel Mobiliteit om de kaai te sluiten.
De hinder vanwege de omleiding zou volgens Brussel Mobiliteit nog minstens tot december 2025 aanhouden. Nu blijkt dat de werken mogelijk langer zullen duren en dat de kaai pas eind 2026 volledig hersteld zal zijn.
Volgens minister Van den Brandt wordt momenteel, samen met collega Alain Maron (Ecolo) die bevoegd is voor de Haven, gewerkt aan een 'Design & Build'-overheidsopdracht. Die moet leiden tot een definitieve herstelling van de kaaimuren.
Daarbij wordt een deel van het Kanaal drooggelegd en zullen zowel de vloerplaat als de palen volledig vernieuwd worden. Na de herstelling van de kaaimuren zal ook het wegdek opnieuw worden aangelegd. Naar schatting zullen die werken zo'n 11 miljoen euro kosten.
Belangrijke gevolgen
Smet wijst er nog op dat de afsluiting van de Henegouwenkaai de afgelopen maanden al een aantal belangrijke gevolgen had. Zo moest het MIMA sluiten vanwege de beperkte toegankelijkheid, en ligt ook het bouwproject Depot stil omdat de werf niet bereikbaar is.
Het Brussels parlementslid roept daarom op om meer vaart achter de werken te zetten: “Het volstaat niet enkel om een weg af te sluiten. Er moet ook actie ondernomen worden.”
Het kabinet van minister Van den Brandt laat weten dat er nog geen exacte datum is voor de oplevering van de werken, maar geeft toe dat mogelijk nog een tijd zal duren. Dat geluid klinkt ook bij de Haven van Brussel: "Door de technische complexiteit van deze werken en de soms lange procedures voor grote overheidsopdrachten, duurt dit langer dan verwacht. We bestuderen momenteel verschillende technische oplossingen, maar verwachten ten vroegste eind 2025 van start te kunnen gaan."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Henegouwenkaai , Elke Van den Brandt