Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Meer dan de helft van de Brusselse gezinnen bezit geen auto, en dat aandeel zit in de lift

© BRUZZ - Belga
11/09/2025

Meer dan de helft (56 procent) van de Brusselse huishoudens had in 2024 geen eigen auto, dat is een lichte stijging tegenover het jaar ervoor. Dat blijkt donderdag uit gegevens van het statistiekbureau Statbel. Sint-Gillis en Sint-Joost-ten-Node zijn bovendien de gemeenten met het laagste autobezit van België.

Het Brussels Gewest had vorig jaar het hoogste aandeel huishoudens zonder wagen. 56,4 procent van de huishouders bezat geen wagen. In Wallonië en Vlaanderen ligt dat aandeel veel lager, daar doet respectievelijk maar 24,7 procent en 23,6 procent van de huishoudens het zonder auto.

Het is dan ook geen verrassing dat de Brusselse gemeenten het hoogste percentage huishoudens zonder wagen hebben. Sint-Gillis staat aan kop met 72,2 procent, gevolgd door Sint-Joost-ten-Node (72,1 procent), Elsene (67,6 procent), Etterbeek (65,9 procent) en de stad Brussel (64,7 procent).

Het autobezit ligt in Brussel dan ook op zo’n 0,54 auto’s per huishouden, amper de helft van het Belgische gemiddelde van 1,06. Ook in de Brusselse gemeente met het hoogste autobezit, namelijk Sint-Pieters-Woluwe (0,87), Watermaal-Bosvoorde (0,81) en Ukkel (0,79), ligt dat bezit lager dan het nationale gemiddelde.

Afname autobezit

De Brusselaars hebben ook steeds minder vaak een eigen auto: in 2022 deed 54,5 procent van de Brusselse huishoudens het zonder wagen, in 2023 was dat 55,8 procent en vorig jaar al 56,4 procent. Volgens Statbel heeft dat te maken met "het stedelijke karakter van Brussel". Winkels, scholen, het werk, diensten ... liggen vaker op wandelafstand of zijn vlot bereikbaar met het openbaar vervoer.

De samenstelling van het gezin heeft ook een invloed op het wagenbezit. Zo heeft 89,7 procent van de koppels voor heel België met een of meer inwonende kinderen minstens één auto, een percentage dat daalt naar 51 procent voor mensen die alleen wonen.

Bedrijfswagens

Maar mobiliteitsorganisatie Touring wijst erop dat de cijfers "de werkelijkheid niet volledig weerspiegelen". Volgens Touring hebben de officiële statistieken immers enkel betrekking op personenwagens die op het adres van het huishouden zijn ingeschreven.

Bedrijfswagens op naam van de werkgever, ruim 626.000 of 9 procent van het totale Belgische wagenpark, zijn dus niet in de statistieken opgenomen. En ook de lichte bedrijfsvoertuigen zoals een bestelwagen, die ook vaak als gezinswagen wordt gebruikt en goed voor bijna 1 miljoen stuks, zitten niet in de cijfers.

"Samen vertegenwoordigen deze categorieën bijna één voertuig op vier dat in omloop is (...) Touring vraagt daarom dat de statistische experts en de bevoegde overheden "een vollediger en geïntegreerd beeld publiceren van de motorisatie van de huishoudens, als essentiële voorwaarde om een objectief debat en evenwichtige beslissingen inzake mobiliteit en infrastructuur te garanderen", klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , autobezit , statbel , Touring