Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

MIVB

| Metro op lijn 2 (archiefbeeld).

Metrolijnen 2 en 6 krijgen uitzicht op modernere treinen

Emmanuel Vanbrussel
03/06/2025

Elke metrogebruiker stelt vast dat de gebruikte stellen op lijnen 1 en 5 veel moderner zijn dan die op lijnen 2 en 6. "Het onderscheid is er louter om technische redenen," beklemtoonde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in het Brussels parlement.

De oude metrotreinen - de MX-stellen uit de jaren zeventig en tachtig met de typische oranje snuit - worden alleen nog op de lijnen 2 (Simonis-Elisabeth) en 6 (Koning Boudewijn-Elisabeth) gebruikt. Op de lijnen 1 (Weststation-Stokkel) en 5 (Erasmus-Herrmann-Debroux) rijden dan weer alleen de twee modernste types, de M6 en M7.

"Segregatie van de metro," zo noemde parlementslid Ilyas Mouani (Vooruit) het in de commissie Mobiliteit. "De moderne metro's voor de ene kant van de stad en de verouderde bakken voor de andere." De meest comfortabele stellen lijken bestemd voor het centrum, de zuidelijke gemeenten en de Europese wijk, terwijl de wijken in Anderlecht of Molenbeek het vaak met de MX-stellen moeten doen.

Van den Brandt ontkende in haar repliek met klem dat er doelbewust voor een stad met twee snelheden gekozen wordt, erop wijzend dat de lijnen 1 en 5 ook stations in Anderlecht en Molenbeek hebben.

Signalisatie

De reden voor het onderscheid is louter technisch, legde ze uit. De lijnen 1 en 5 beschikken over moderne signalisatie (CBTC of Communication Based Train Control), waardoor ze alleen met M6- en M7-treinen bediend kunnen worden. Dat de signalisatie vanaf 2020 eerst voor die twee metrolijnen vernieuwd werd, heeft te maken met de hogere bezettingsgraad. Dat was dus geen gekleurde politieke beslissing, maar een puur rationele, argumenteerde ze.

De M7-stellen (die standaard uitgerust zijn met CBTC) zijn voorlopig nog niet compatibel met lijnen 2 en 6, omdat daar de signalisatie nog niet gemoderniseerd is. Dat is work in progress. Beide factoren samen maken dat de oudere oranje stellen alleen op 2 en 6 ingezet worden en de hypermoderne M7 alleen op de lijnen 1 en 5 te nemen is.

Toch is er relatief snel uitzicht op beterschap voor de lijnen 2 en 6. Van de 43 bestelde M7-stellen zijn er 30 in dienst en de overige 13 worden stapsgewijs tegen 2027 geleverd. Dat schept telkens mogelijkheden om te schuiven met de M6-treinen - die toch al veel comfortabeler zijn dan de oude oranje MX-stellen - en ze stelselmatig meer in te zetten op lijnen 2 en 6. Parallel kunnen de oranje MX-stellen dan uit dienst gehaald worden.

Alle 21 M6-stellen zouden normaal gezien over een jaar of twee naar de lijnen 2 en 6 overgeheveld kunnen worden, verklaarde Van den Brandt. De MIVB telt in totaal 90 metrostellen.