Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Facebook via Ilyass Alba - Belga

Treinconducteur die net te vroeg ‘bonjour’ zei, ging wel degelijk in de fout

EC
© BRUZZ
12/07/2025
Updated: 14/07/2025 15.47u

De klacht tegen een treinconducteur van de NMBS die zijn passagiers ter hoogte van Vilvoorde had begroet met een Franstalige ‘bonjour’, is gegrond verklaard. Dat bevestigt de NMBS. De spoorwegmaatschappij pleit nog altijd voor soepelheid in de taalwetgeving.

Het incident vond eind vorig jaar plaats op een trein van Mechelen naar Aalst. Die verbinding spoort via Brussel en dus tweemaal over de gewestgrens. Een passagier hoorde de Waalse treinconducteur nét voor die grens, ter hoogte van Vilvoorde, “goedendag-bonjour” zeggen. Alleen, volgens de regels mag zo’n begroeting op Vlaams grondgebied enkel in het Nederlands gebeuren.

De passagier diende klacht in bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, die zich in maart over uitsprak en de klacht als gegrond heeft beschouwd. Dat komt nu pas naar buiten, via Het Nieuwsblad. De klager had de conducteur overigens ook een paar keer “s’il vous plaît” horen zeggen.

“Wanneer de trein zich bevindt in het homogeen Nederlands taalgebied, geldt er een weerlegbaar vermoeden dat de reizigers Nederlands spreken,” aldus de taalcommissie. Een conducteur mag in zo’n geval alleen maar Frans spreken wanneer een reiziger hem zélf eerst in die taal aanspreekt of om hulp vraagt.

Bij BRUZZ benadrukt de Vaste Commissie voor Taaltoezicht overigens dat de werkelijke klacht betrekking had op een voorval in Muizen, ter hoogte van Mechelen. Alleen ging het om dezelfde conducteur die zich ook in Vilvoorde had missproken. “De klacht werd bij ons ingediend in die periode en vertoont een grote mate van gelijkenis met de gemediatiseerde zaak in het najaar van 2024,” zegt Sven Vaneycken van de taalcommissie.

‘Klantgericht’

Conducteur Ilyass Alba kreeg geen boete, maar een advies. Dat advies is tegelijk als tik op de vingers naar de NMBS gestuurd. “We herinneren de spoorwegmaatschappij zo aan de concrete toepassing van de bestuurstaalwet in het spoorverkeer”, aldus nog de Commissie.

Woordvoerder Dimitri Temmerman van NMBS bevestigt de goede ontvangst van die herinnering. “Wij passen de taalwetgeving uiteraard toe en die maakt deel uit van de opleiding van onze treinbegeleiders,” zegt Temmerman. “We vinden wel dat de regels soepel mogen worden gebruikt. Het gaat hier om een treinbegeleider die alle reizigers op een warme manier wilde verwelkomen, uit enthousiasme en klantgerichtheid. Daar hechten wij als NMBS veel belang aan en we krijgen er zeer weinig klachten over.”

NMBS is dus niet van plan om de eigen soepelheid te laten varen. “Als een treinbegeleider, gezien het publiek aan boord, meerdere talen wil gebruiken, is dat een klantgerichtheid die wij alleen maar kunnen en zullen toejuichen,” besluit Temmerman.