De spoorverbinding tussen Ottignies en Brussel-Schuman blijft nog tot 5 mei onderbroken door werken. Die vinden plaats voor de aanleg van het toekomstig Gewestelijk ExpresNet (GEN) rond de hoofdstad. Dat wordt maandag bevestigd door spoorwegbeheerder Infrabel tijdens een werfbezoek aan het station van Bosvoorde.

© Dries Van den Brande / Beliris
| Door spoorwerkzaamheden rijden er tot 5 mei geen treinen tussen Brussel-Schuman en Ottignies.
Treinverkeer tussen Ottignies en Brussel-Schuman nog tot 5 mei onderbroken
Lees ook: NMBS, De Lijn en MIVB verlaten X
De werken aan de sporen gingen van start op 26 april en zullen in totaal negen dagen duren. Concreet breidt Infrabel de spoorlijn tussen Ottignies en Brussel uit met twee extra sporen, waardoor treinen over vier sporen kunnen rijden in de toekomst.
Gedurende de werkzaamheden worden de IC-treinen omgeleid via Leuven. Voor de lokale treinen in Brussel worden er vervangbussen ingezet om de dienstverlening te verzekeren. De NMBS raadt haar reizigers aan hun reis goed voor te bereiden en regelmatig de reisplanner te raadplegen, via de app of website.
Wissels
De bedoeling van de werken is om de nieuwe lijn via een netwerk van wissels met de bestaande sporen te verbinden. De werftreinen zullen ook worden gebruikt om honderden tonnen ballast te storten tussen de stations Bosvoorde en Watermaal. Ook werkt Infrabel aan een verbetering van de spoorwegbeveiligingssystemen, met daarnaast nog een betere branddetectie en watertoevoer in het station van Bosvoorde.
"Vanaf midden juni zullen de treinen de vier sporen kunnen gebruiken op de helft van het traject, met name tussen Watermaal en de stationsingang van Terhulpen", zegt Infrabel.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Elsene , Etterbeek , Oudergem , Watermaal-Bosvoorde , Mobiliteit , Hinder NMBS , NMBS , Infrabel , spoorwerken , spoorlijn 161 , Brussel-Schuman , Brussel-Luxemburg , Brussel Kort