De Interprofessionele Federatie voor Zelfstandige Ondernemers SDZ hekelt de beslissing van de stad Brussel om vanaf 1 juli 2025 de parkeertarieven in de stad te verhogen. "Deze beslissing dreigt de doodsteek te worden voor de al kwetsbare Brusselse handelaars", klinkt het in een persbericht.

Parkeren in Brussel-Stad zal vanaf deze zomer dubbel zo duur worden.
Verdubbeling parkeertarieven in Brussel-Stad oogst kritiek: 'Doodsteek voor de handel'
De maatregel "ontmoedigt klanten om naar het stadscentrum te komen", aldus Daniel Cauwel, voorzitter van SDZ. "Onze leden kampen al met de concurrentie van de e-commerce en torenhoge huurprijzen. Nu worden ook nog onze klanten weggejaagd."
De verhoging van het parkeergeld, van 5 naar 9,2 euro in een rode zone en van 3 naar 5,5 euro in een groene zone, "is allerminst onbeduidend". "Aan dit tarief wordt winkelen bij zelfstandige handelaars een luxe. Gelegenheidsklanten zullen de voorkeur geven aan grote shoppingcentra, of gewoon thuisblijven." De stad Brussel "straft" de kappers, bakkers, boekhandelaars en buurtrestaurants, vervolgt Cauwel.
De Federatie pleit ervoor om de invoering van de tarieven opnieuw op te schorten, in afwachting van overleg. Daarenboven zou de stad beter werk maken van gratis parkeerperiodes doorheen de week. Ook vraagt men om een soort 'kortetermijntarief' in te voeren voor de buurtwinkels. "Men mag kleine zelfstandigen niet opofferen ten voordele van een loutere begrotingslogica."
Ook enkele handelaren zelf klaagden eerder al de maatregel aan. “Ik moet zware machines vervoeren, ik kan niet zomaar met de fiets komen,” zei Jean-Claude Diakanwa in BRUZZ. "Ik denk dat ik voortaan Brussel zal mijden."
“Ik begrijp dat de Stad minder auto’s wil,” reageerde Quentin Huet van handelsfederatie Shopera. “Maar dan moet je wel eerst de voorwaarden creëren, zodat ze vlot op andere vervoersmiddelen kunnen overschakelen."
Straatparkeren beperken
Schepen van Mobiliteit Anaïs Maes (Vooruit) heeft naar eigen zeggen begrip voor de zorgen van de zelfstandige ondernemers. Toch wil ze graag enkele zaken verduidelijken. Zo verhoogt de stad de gratis parkeertijd van 15 naar 20 minuten. Dit net om korte, noodzakelijke boodschappen bij buurtwinkels gemakkelijker te maken. De bedoeling van de hervorming is ook niet om een bezoek aan Brussel te ontmoedigen, maar wel om "het autoverkeer en het straatparkeren in het centrum te beperken".
Bovendien wil men de bezoekers overtuigen om de ondergrondse parkings of randparkings rondom de stad te gebruiken. "Deze maatregelen gaan vooral om het beschermen van de levenskwaliteit van onze bewoners. Minder auto's op straat betekent veiligere, schonere en leefbaardere wijken voor iedereen", zegt Maes.
Ten slotte stelt Maes dat de zogenaamde verhoging van het parkeergeld de facto een "gelijkschakeling" is. "In werkelijkheid aligneren we ons met de regionale tarieven. De tarieven van de stad Brussel lagen structureel lager, dus we brengen de tarieven in overeenstemming met wat elders in Brussel en Vlaanderen gangbaar is."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , parkeertarieven , Anaïs Maes