Vier op de tien Brusselse verkeersdoden kwamen vorig jaar om het leven op de tramsporen. Dat becijferde burgerbeweging Heroes for Zero in een recent opiniestuk. Volgens de vzw, die zich inzet voor verkeersveiligheid, zouden trams op sommige stukken trager moeten rijden om dodelijke ongelukken te voorkomen.
Vier op de tien Brusselse verkeersdoden in 2024 aangereden door tram
In Sint-Pieters-Woluwe is dinsdagvoormiddag een 14-jarig meisje gewond geraakt nadat ze werd aangereden door een tram op de Tervurenlaan. Het meisje verkeert niet in levensgevaar, het parket onderzoekt de zaak.
Het is niet het enige ongeluk met een tram dit jaar, zo stelde burgerbeweging Heroes for Zero vast. Ook in 2024 waren de cijfers opvallend: vier op de tien verkeersdoden vielen toen onder de wielen van een tram. Daarover verscheen op 2 juli een kritisch opiniestuk in De Standaard. Harold Habousha, coördinator van Heroes for Zero, pleit daarom voor strengere snelheidsbeperkingen van trams op bepaalde locaties, in lijn met de filosofie van de zone 30.
'Snelheid is niet altijd een bepalende factor'
Volgens de MIVB haalt een tram in theorie een topsnelheid van 65 kilometer per uur, maar ligt de gemiddelde snelheid vaak lager dan 30 kilometer per uur. “Op sommige plekken in de stad, waar de infrastructuur dat toelaat, mogen trams inderdaad sneller rijden,” zegt MIVB-woordvoerder Laurent Vermeersch.
Toch stelt de MIVB dat snelheid niet altijd de oorzaak is van zware ongevallen. “Het is zeker niet zo dat snelheid telkens een bepalende factor is. Ook een aanrijding met een tram die 15 of 20 kilometer per uur rijdt, kan zware gevolgen hebben,” zegt Vermeersch.
Door de snelheid van de trams te beperken, zou de tram bovendien zijn concurrentiepositie verliezen ten opzichte van de auto. "De snelheid draagt bij tot de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer.”
Volgens de MIVB neemt het aantal verkeersongevallen met hun voertuigen al jaren af. Zo daalde het aantal ongevallen met voetgangers in tien jaar tijd met de helft: van 100 in 2015 naar 51 in 2024. Ook het totale aantal ongevallen met bussen en trams ging sterk achteruit: van 4.926 in 2015 naar 3.401 in 2024.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , verkeersveiligheid