Vijf jaar na de invoering van de zone 30, blijkt de maatregel een blijvend positief effect te hebben. Uit cijfers van Brussel Mobiliteit blijkt dat bestuurders zich steeds beter aan de snelheidslimiet houden, met als gevolg minder zware ongevallen en veiliger verkeer.
© PhotoNews
| Drie jaar na de invoering van de algemene zone 30, maakt het kabinet van minister Elke Van den Brandt de balans op.
Vijf jaar zone 30 in Brussel: snelheden dalen, minder zware ongevallen
Sinds de invoering op 1 januari 2021 meet Brussel Mobiliteit jaarlijks de gemiddelde snelheid op tachtig locaties in de stad. De metingen, uitgevoerd met nauwelijks zichtbare camera’s op plekken zonder snelheidscontroles, tonen een structurele daling van de gemiddelde snelheid op alle soorten wegen. Die daling is merkbaar op elk moment van de dag, ook buiten de spitsuren en 's nachts.
Belangrijk: de verlaging van de snelheidslimiet heeft volgens Brussel Mobiliteit geen merkbare impact gehad op de reistijden. Verder valt op dat ook op wegen waar de limiet niet gewijzigd werd, zoals op sommige 50 kilometer per uur-zones, een daling in de snelheid merkbaar is.
©
Brussel Mobiliteit
| Op elk type weg daalde de snelheid van automobilisten sinds de invoering van de zone 30.
Minder dodelijke ongevallen
De impact op de verkeersveiligheid is duidelijk, stelt Brussel Mobiliteit. Het aantal verkeersdoden zit al jaren in dalende lijn, met 2022 als opvallende uitzondering. In 2023 vielen in Brussel zes doden in het verkeer, in 2024 waren dat er tien en in 2019 waren er nog 23 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren. Volgens een analyse van de ongevallen uit 2024 speelde overdreven snelheid geen rol bij de dodelijke slachtoffers van dat jaar.
Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) ziet in die cijfers een bevestiging dat haar beleid vruchten afwerpt: "Vision Zero – nul verkeersdoden – blijft onze ambitie. Stad 30 is daarbij een essentiële pijler. We willen naar een Brussel waar kinderen veilig naar school kunnen wandelen of fietsen."
Verkeersveiligheid steunt op drie pijlers
De vooruitgang is volgens Brussel Mobiliteit het resultaat van een geïntegreerde aanpak gebaseerd op drie elementen: sensibilisering rond verkeersregels en risico’s, infrastructuurmaatregelen die aanzetten tot trager rijden en gerichte snelheidscontroles, vooral op gevoelige locaties zoals schoolomgevingen.
Om de controle op snelheid verder op te drijven, worden dit jaar nog extra flitspalen geplaatst. Onder andere in Anderlecht, Elsene, Molenbeek, Oudergem, Schaarbeek en Sint-Gillis komen er nieuwe installaties bij. Sommige toestellen kunnen ook inbreuken met betrekking tot verkeerslichten vaststellen.
Daarnaast worden ook mobiele snelheidsmeters zoals Lidar-systemen ingezet. Die worden tijdelijk op verschillende locaties geplaatst, vaak op zowel gewest- als gemeentewegen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , algemene zone 30 , Elke Van den Brandt